הקרב על הר קוסמיי

כידוע הטריגר לפרוץ מלחמת העולם הראשונה היה רצח יורש העצר האוסטרו-הונגרי הארכידוכס פרנץ פרדיננד בידי לאומניים סרביים בסרייבו. בעקבות כך ניסתה אוסטריה-הונגריה לפלוש לסרביה, על אף התנערותה ממעשיהם של הרוצחים, ונסיונה למנוע מלחמה.
במהלך שנת 1914 היו שלושה נסיונות אוסטרו-הונגריים לכבוש את סרביה. בשני הנסיונות הראשונים הצליחה סרביה להדוף את האוסטרו-הונגרים, ולגרום לנסיגתם בבושת פנים. בפלישה השלישית נראה היה שהמצב שונה.
ב-5 בנובמבר 1914 החלה הפלישה האוסטרו-הונגרית לסרביה, נראה היה שאוסטריה-הונגריה מצליחה במשימתה. ב-2 לדצמבר בלגרד נכבשה. אבל הסרבים לא ותרו והחלו ב-3 לדצמבר במתקפת נגד . גם הפעם הצליח הכוח הסרבי לגרום לנסיגתם של האוסטרו-הונגרים מבלגרד.
במהלך נובמבר 1914, כאשר נראה היה שאוסטרו הונגריה בדרך לניצחון נרשם אחד
מקרבות הגבורה הגדולים של הצבא הסרבי. האוסטרו-הונגרים חצו את הנהרות דרינה וסווה, והתקדמו לכיוון הר קוסמיי שבקרבת בלגראד. האוסטרו הונגרים הפגיזו את העמדות הסרביות בהר באש כבדה, והחלה נסיגה סרבית, גם מרבית התותחנים הסרביים נטשו את תותחיהם ונסוגו. שני תותחנים סרביים נשארו ליד התותח שלהם לזאר צ'וקיץ' ויקוב סרצ'ביץ'. לפי סיפורים, שאמיתותם לא ברורה צ'וקיץ' הבחין שמגמתם של האוסטרו- הונגרים היא הכפר שלו, ולכן החליט לא לסגת ולהמשיך להלחם. הם הפגיזו את האוסטרו הונגרים וגרמו להאטה בהסתערות שלהם בפגיעות מדויקות יחסית, מה שגרם לאוסטרו הונגרים לחשוב שמדובר בסוללה ולא בשני תותחים בלבד. בשלב זה אחדים מהכוחות הסרביים הנסוגים הבינו שהלחימה עדיין נמשכת וחזרו לעמדותיהם, וההתקפה האוסטרו הונגרית נהדפה.
תמונות:
1. חיילים אוסטרו-הונגרים תחת הפגזת תותחים סרביים צייר פרדריק דה האינן
2. לזר צ'וקיץ'
3. תותחנים סרביים
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק