הענקת מודל הכנסיה לקדוש

אחד האלמנטים החוזרים באיקונות- ציורי הקיר ובפסיפסים בכנסיות הביזנטיות ובכנסיות אחרות בעולם הנוצרי האורתודוכסי, הוא האלמנט של השליט או הפוליטיקאי שהקים את הכנסייה או המנזר, שמעניק כביכול את מבנה הכנסייה לאחד הקדושים.
בתמונה הראשונה מכנסיית איה סופיה בקונסטנטינופול- כיום איסטנבול ניתן לראות את מריה הקדושה, שמחזיקה את בנה ישו התינוק על ברכיה. מצידה השמאליי ניתן לראות את בונה הכנסייה, הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס הראשון (482-565) שמעניק לה את מבנה הכנסיה, ומצידה הימני את בונה קונסטנטינופול הקיסר הרומי קונסטנטינוס (272-337) מעניק לה את העיר קונסטנטינופול.
בציור השני שנמצא בכנסיית חורה, שנודעת גם כמסגד קריה באיסטנבול ניתן לראות את בונה הכנסיה המדינאי  הביזנטי תאודורוס מתוכיתס (1270–1332), מעניק את הכנסיה לישו הנוצרי.
בתמונה השלישית מכנסיית אריליה שבסרביה ניתן לראות את מלך סרביה סטפן דרגוטין, רעייתו המלכה קתרינה מהונגריה ואת המלך לעתיד סטפן מילוטין (כולם חיו במאה ה-13) מעניקים את מבנה הכנסיה לישו הנוצרי.
בתמונה הרביעית מכנסיית מנזר סטודניצה בסרביה ניתן לראות את מלך סרביה סטפן אורוש ואשתו סימוניס (המאה ה-14) מעניקים את הכנסייה לישו , מריה, וקדושים נוספים.
בתמונה החמישית   שלקוחה מכנסיית אגיי אנרגירי בקסטוריה שביוון רואים את בונה הכנסייה תאודורוס דימינוטיס מעניקים את הכנסייה למריה המחזיקה את בנה התינוק ישו.
בתמונה השישית   מן המאה ה-13 מכנסייה בקפדוקיה בטורקיה של ימינו רואים את בונה הכנסייה בסיליוס גיאגופס, שהיה גנרל בצבאו של הסולטן הסלג'וקי של רום מסעוד השני, ורעייתו תמר מעניקים את הכנסייה לגאורגיוס הקדוש.
בתמונה השביעית   משנת 1246, בכנסיית מושיענו בנרדיצה שברוסיה את ירוסלב השני "החכם" נסיך ולדימיר מעניק את דגם הכנסיה למריה הקדושה.
בתמונה השמינית   ממנזר גלאטי שבגאורגיה רואים את דוד הבנאי מלך גאורגיה (1073-1125) מעניק כביכול את הכנסיה לאלוהים, שידיו נראות בתמונה. לצידו עומדים מלכים ומלכות גאורגיים מהעבר.
בתמונה התשיעית    מכנסיית הבשורה בביסריצה שברומניה, רואים את נסיך מולדביה פטרו החמישי רארש (1487-1546) רעייתו הנסיכה מריה ובנו הנסיך לעתיד איליה השני, יחד עם רעייתו ובנו מעניקים את עותק הכנסייה לישו ומריה.
בתמונה העשירית מכנסיית גאורגי הקדוש בביסריצה רואים את שטפן הגדול נסיך מולדביה ובני משפחתו מעניקים את הכנסיה לישו הנוצרי.
בתמונה ה-11 מכנסיית קורטאה ארג'ש ברומניה, מן המאה ה-16 רואים את בונה הכנסייה נסיך ולאכיה ניאגויה בסרב, אשתו הנסיכה דספינה וילידיהם מעניקים את הכנסיה לישו ומריה.
בתמונה ה-12 מכנסיית בויאנה שבבולגריה, מן המאה ה-13 רואים את הצאר  הבולגרי קלויאן ורעייתו דסיסלאבה. מעניקים את הכנסיה לישו ומריה.
התמונה ה-13 היא מכנסיית נאום הקדוש מהמאה ה-16 בקרבת אוכריד שבמקדוניה הצפונית. בתמונה רואים את הקדושים נאום, קלמנט, סאווה, מתודיוס, אנגלריוס, קיריליוס, וגרזד מחזיקים את מבנה הכנסיה.
התמונה ה-14 מכנסיית המלאך מיכאל בקייב מראה את בונה הכנסייה סביאטופולק השני שליט קייב (1050-1113 מעניק את הכנסיה למיכאל הקדוש), יש לציין שמדובר בפרסקו מודרני מאחר והכנסייה נהרסה בתקופה הסובייטית ונבנתה מחדש.
בתמונה ה-15  רואים את וסוולוד גבריאל מפסקוב (1088-117) נסיך פסקוב והקדוש הפטרון של המחזיק בידיו את קתדרלת פסקוב.
בתמונה ה-16 רואים את אלכסיוס השלישי קיסר טרביזונד (1338-1390) מעניק לדיוניסיוס הקדוש את כנסיית דיוניסיוס הקדוש בהר אתוס שביוון.
בתמונה ה-17 מכנסיית מריה הבתולה של אודיגטריה בפץ שבקוסובו רואים את הארכיבישוף דנילו השני, בונה הכנסייה בשנת 1330 מעניק את הכנסיה לדניאל הנביא על שמו הוא קרוי
בתמונה ה-18 רואים את הצאר הסרבי סטפן דצ'נסקי (1285-1331) מעניק לישו הנוצרי עותק של כנסיית דווט אותה בנה הכנסיה נמצאת בדצ'אן שבקוסובו.
בתמונה ה-19 במנזר סווה הקדוש בליברטוויל אילינוי, רואים את סווה הקדוש ואת בונה הכנסיה הארכיבישוף המונטנגרי מרדריה (1889-1935) מעניקים את הכנסיה למריה הקדושה ובנה ישו התינוק.
בתמונה ה-20 ממנזר ורדזיה שבגאורגיה רואים את תמר מלכת גאורגיה ואביה המלך גיאורגי השלישי שחיו במאה ה-12 מעניקים את דגם המנזר למריה הקדוש ולבנה ישו (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/923480487806488)
בתמונה ה-21   רואים פסיפס מבסיליקת סן ויטאלה הביזנטית ברוואנה שבאיטליה.
בפסיפס מהמאה השישית רואים את בונה הכנסיה הארכישבישוף של רוואנה אקלסיוס מעניק את מבנה הקהילה לישו הנוצרי המוקף מלאכים ולקדוש על שמו הכנסיה קרויה ויטליוס הקדוש.
התמונה ה-22 שונה מהשאר מכיוון שהיא מבוססת על פסל של גגיק הראשון בגרטוני מלך ארמניה שנמצא בכנסיית גרגוריוס הקדוש בהריסות העיר הארמנית אני שבמזרח טורקיה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/676645539156652). בפסל רואים את המלך גגיק פורס את ידיו קדימה, וברור לפי זה שהוא מגיש כנסייה לקדוש (גרגוריוס?), לפי הפסל צויר הציור בידי הצייר פולוטרצקי, שהיה חלק ממשלחת שחקרה את אני בשנת 1906. מי שרוצה לראות כיצד נראה הפסל היום יכול לראות אותו בין התמונות שצורפו לפוסט על שושלת בגרט (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/835530753268129)
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק