מלחמת אנגליה הולנד הראשונה

חוק הסחר הימי שנחקק בידי הפרלמנט הבריטי קבע שספינות העוברות בתעלת לה מאנש, מחויבות לשלם 10% ממרכולתן מס לאנגלים וכן להצדיע לכל ספינה בריטית העוברת בדרכם. ההולנדים שהיו מעצמה ימית נפגעו מאוד מחוק זה. הם שלחו שגריר מיוחד ללונדון שיבטל את רוע הגזירה ובמקביל החלו בגיוס צי מלחמה. בראש הצי ההולנדי עמד מרטן טרומפ ובראש הצי הבריטי רוברט בלייק. בשנת 1652 נערך הצי ההולנדי לתקוף ספינות בריטיות בים הצפוני ולחבל בהן במטרה לאפשר מעבר הולנדי חופשי בתעלה. הבריטים מאידך קבלו הוראה לתקוף את ספינות "חברת הודו המזרחית ההולנדית" וספינות דיג ההרינג עליהן התבססה רבות כלכלת הולנד.
במאי 1652 היתה התנגשות ראשונה בין שני הציים ליד דובר, 2 ספינות הולנדיות הוטבעו. ניסיון דיפלומטי הולנדי אחרון למנוע מלחמה נכשל, כאשר אדריאן פאו, "ראש הממשלה" ההולנדי כשל בניסיונו לפייס את הבריטים.
המלחמה פרצה ב15 ביולי 1552 בקרבת דאונס. האבדות ההולנדיות היו כבדות הרבה בגלל הרוח שפזרה את האוניות ההולנדיות. יחד עם זאת השיירה ההולנדית הצליחה לעבור, ולעקוף את האנגלים. בעקבות הקרב פוטר טרומפ ובמקומו מונה מיקל דה רויטר. ב16 באוגוסט הצליח צי הולנדי בפיקוד דה רויטר לגבור על צי בריטי בפיקוד איסקיו, שנסוג לפלימות'. ההולנדים לא נצלו את הצלחתם. דה רויטר פוטר ובמקומו מונה האדמירל ויט דה ויט. בקרב השלישי הצליח הצי הבריטי בפיקודו של בלייק לגבור על כוחות דה ויט, למרות שהצליחו לדחוק את אוניות הבריטים למים רדודים בקנטיש נוק. דה ויט פוטר ובמקומו שוב מונה טרומפ.
הקרב הבא היה כאשר טרומפ ליווה שיירה של 73 ספינות סוחר הולנדיות. הוא הבחין בצי הבריטי בקרבת דאונס. הפעם הצליח לגבור עליו כאשר אדמירל בלייק נפצע קשה. ההולנדים קשרו מטאטא לתורן הספינה כאות הטבעת ספינות בריטיות, מה שעד היום משמש כסימן להטבעת ספינה בקרב. בלייק בקש להתפטר אך הפרלמנט הבריטי סרב.
בזמן פציעתו כתב בלייק את תורת הלחימה של הצי הבריטי, ששמשה אותו שנים רבות ועליה הסתמכו אדמירלים גדולים כמו הורישו נלסון
בתאריכים 18-20 פברואר 1653 נערך קרב פורטלנד, המכונה גם קרב שלושת הימים. הצליח הצי הבריטי לגבור על הצי ההולנדי, יחד עם זאת ההולנדים הצליחו להעביר את מרבית ספינות הסוחר שלהם את התעלה, ובכך הוחמצה המטרה של הבריטים.
כעבור שלושה חודשים נערך קרב גבארד שוב ההולנדים הפסידו לצי בריטי בפיקוד בלייק הפצוע. ההולנדים בקשו הסכם שלום. מנהיג אנגליה אוליבר קרומוול הציב להם תנאים קשים מדי לטעמם.
הפעם האנגלים לקחו את היוזמה והטילו מצור בפיקוד מונק על נמלי הולנד. בקרב סכווונינגן נלחם הצי האנגלי בפיקוד מונק על צי הולנדי בפיקוד טרומפ ודה ויט. היו אבדות קשות לשני הצדדים וטרומפ נהרג. בסופו של דבר נסוגו ההולנדים.
בסופו של דבר הבינו ההולנדים שלא יוכלו להלחם באנגלים לאורך זמן והבריטים הבינו שלא יוכלו להתמיד במצור. קרומוול הקל את תנאי השלום ונחתם בין הצדדים חוזה וסטמינסטר בתאריך 22 באפריל 1654 והשלום נכנס לתוקפו ב-8 במאי. ההולנדים התחיבו לעמוד בחוק הסחר הימי הבריטי, גם אם לא פעלו כך למעשה, מה שיביא בהמשך לעוד מלחמות אנגלו הולנדיות.
תמונות:
1. סצנת קרב מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו" צייר סרג'יו ריצאטו
2. מארטן טרומפ- צייר יאן ליבנס
3. רוברט בליק מאת הנרי פרונט בריגס


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק