העולם מראשיתו ועד ימינו

פוסט ספרותי נוסף לכבוד שבוע הספר:
כאשר למדתי באוניברסיטה העברית במחלקה למזרח התיכון, אחד מקורסי החובה של התואר היה "מבוא להיסטוריה עולמית", הטענה הייתה שבעבר התייחסו רק להיסטוריה יוונית רומית ומערבית כהיסטוריה, והיסטוריות של תרבויות אחרות הוענקו שמות אחרים, מזרחנות, לימודי מזרח אסיה, מזרח קדום, לימודים לטינו אמריקניים וכו'. בקורס עצמו למדו תלמידי כל הדיסציפלינות ההיסטוריות אצל מרצים מכל הדיסציפלינות ההיסטוריות, והיה דיון פורה מאוד. אחד המרצים (של קבוצה אחרת דוקא), יובל נח הררי, העלה את רעיונות הקורס בספרו "קיצור תולדות האנושות". גם הבלוג או עמוד הפייסבוק בו אתם קוראים את מלים אלה נקרא "היסטוריה עולמית" מאותה סיבה, עמוד שמנסה לכתוב על היסטוריה של כלל העולם מבלי להתמקד דווקא בהיסטוריה מערבית.
מי שיקרא במרבית ספרי ההיסטוריה הישנים ימצא באמת קצת על מצרים ובבל, מעט על פרס (בעיקר בגלל מלחמותיה עם היוונים) והרבה על "העולם הקלאסי" יוון רומא ואחר כך על העולם המערבי, על שאר העולם כתוב בעיקר מנקודת המבט של עימות עם המערב (מסעי צלב קולוניאליזם וכו').
אנציקלופדיה אחת שונה מהן, מדובר באנציקלופדיה "העולם מראשיתו ועד ימינו" שיצאה בשנות ה60. מדובר במקור באנציקלופדיה CAPIRE של ההוצאה לאור FABBRI ממילאנו, אותה הוצאה שהוציאה לאור את אנציקלופדיות- "תרבות" ו"עולם התרבות" (פוסט כללי על אנציקלופדיות פברי שפרסמתי בשבוע הספר שעברhttps://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=496385123849362&id=477237389097469) בעריכת ג'ובאני פברי, שזכו להצלחה גדולה בישראל בשנות ה-60. למעשה בהתחלה "עולם התרבות" נמכרה כחוברות, כאשר החוברות עצמן הפכו לאנציקלופדיה עולם התרבות, והכריכות לאנציקלופדיה "העולם מראשיתו ועד ימינו".
הגרסה העברית של האנציקלופדיה כללה 3 כרכים (בלועזית 4) שעסקו כל אחד בתקופה אחרת, הראשון בזמן העתיק (מהיווצרות היקום בערך עד נפילת רומא), הכרך השני בימי הביניים והשלישי בזמן החדש. מבנה האנציקלופדיה היה יחודי- חלק מהגליונות סקרו תקופה, נמסרה אינפורמציה בקצרה על מאורעות שונים, החלוקה ההיסטורית הייתה לפי יבשות, וניכר ניסיון לכסות מאורעות בכל חמש היבשות- מה שהופך את "העולם" לאנציקלופדיה של היסטוריה עולמית. גליונות אחרים הוקדשו כולם לתרבות או תופעה תרבותית מסוימת, למשל מצרים העתיקה, הפניקים, יהודה הקדומה, גליה הרומית, האבירות, רוסיה של ימי הביניים וכו'. כאשר בפנים הגליון הוצגה סצנה מסוימת מהתרבות או התופעה אותה סוקרים, ובחלק האחורי של הגליון הוצגו אנשים שונים שמייצגים את אותה תרבות עם תלבושותיהם האופייניות. האיורים היו לרוב של הצייר האיטלקי סרג'יו ריצאטו ומיעוטם של דה מריה. גם השערים של הגליונות היו לרוב של ריצאטו ודה מריה- כמובן שבין התמונות אותן אני מצרף לפוסטים תוכלו פעמים רבות לראות תמונות שהופיעו ב"העולם". מלבד עברית האנציקלופדיה תורגמה למספר שפות, כמו ספרדית, פורטוגזית וצרפתית (בצרפתית תרכות עולם התרבות והעולם נחשבות לאנציקלופדיה אחת) קשה כיום להשיג את האנציקלופדיה, אבל אם יש לכם הזדמנות אני ממליץ בחום.
לעמוד פייסבוק שלי העוסק באנציקלופדיות של פבריhttps://www.facebook.com/FABBRIENCICLOPEDIAS/?fref=ts
לעמוד פינטרסט על אנציקלופדיות של פברי
https://www.pinterest.com/…/fabbri-illustrated-encyclopedi…/
לפוסט בפייסבוק










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק