מלך בשר ודם מאת משה שמיר


לכבוד שבוע הספר נדבר על ספר שהוא אולי הרומן ההיסטורי הטוב ביותר שנכתב בעברית. הכוונה היא לספרו של משה שמיר "מלך בשר ודם". הספר מדבר על אלכסנדר ינאי (מלך 103-76 לפנה"ס), מי שהיה מלך וכהן גדול בן לשושלת החשמונאים.
משה שמיר כתב את הספר בלשון המשנה, שאין ראויה ממנה לכתיבת רומן שכמה מגיבוריו הם גם גיבורי המשנה, החל מגיסו של ינאי, התנא שמעון בן שטח, דרך חוני המעגל, שמוצג בספר כגיבור עממי אנטי ממסדי.
הספר עוסק בקונפליקטים הרבים שהעסיקו את ממלכת יהודה בימי ינאי. בין יהודים ליוונים. בין צדוקים לפרושים, בין כהנים לרבנים, בין בית חשמונאי לשרידי בית דוד ובין שתי ערי החוף אשקלון ועזה. ינאי מוצג בספר כדמות מורכבת מאוד הוא צדוקי שנשא לאישה את שלומית (שלומציון), אחותו של שמעון בן שטח מנהיג הפרושים. תחילה ניסה לפייס את הפרושים, אך משהבין שלא יצליח,
הפך כמעט לאויב שלהם. הוא לא סומך כלל על חיילים יהודים ומעדיף להרכיב את צבאו משכירי חרב מאסיה הקטנה. הוא מיישב את הויכוח המסחרי בין שתי ערי הנמל היווניות אשקלון ועזה בכך שהוא כובש את עזה וטובח את תושביה. ובכלל ינאי מוצג בספר כאדם ציני וחסר סנטימנטים, לא בכדי משתמש משה שמיר באמירה שמיוחסת לינאי (לשלומציון מלכתו) במשנה במסכת סוטה "אל תתייראי מן הפרושים ולא ממי שאינן פרושים, אלא מן הצבועים שדומין לפרושים, שמעשיהם מעשה זמרי ומבקשים שכר כפינחס". כלומר מלך ציני שמאמין שכל האידיאולוגיות נובעות למעשה מאינטרסים.
אין ספק שמדובר בספר מרתק. והנה כפפה שאני זורק למפיקי הטלויזיה והקולנוע הישראלים, לספר מלך בשר ודם יש פוטנציאל להפוך לגרסה הישראלית של סדרות כמו שושלת בורג'ס, טיודורס או משחקי הכס.
לפוסט נוסף על אלכסנדר ינאי https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=541724929315381&id=477237389097469

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק