אריק ה14 מלך שוודיה

אריק ה14 (1533-1577) היה מלך שוודיה. עוד לפני שהיה מלך נקט במדיניות עצמאית. בניגוד לרצון אביו המלך גוסטב ואזה, הוא הציע נישואין לאליזבת הראשונה מלכת, אנגליה, למרי מלכת סקוטלנד, ולנסיכות אחרות.
 אחרי שהוכתר למלך נקט במדיניות של התפשטות טריטוריאלת, אחיו למחצה יוהאן דוכס פינלנד, שהיה נשוי לנסיכה פולניה, התנגד למדיניות ההתפשטות הטריטוריאלית של המלך אריק, כי ידע שתגרום למלחמה מול פולין. ב1563 נכלא יוהאן בפקודת אריק באשמת בגידה חמורה.
 מן הבחינה הצבאית, שאיפות ההתפשטות שלו זכו להצלחה חלקית, במלחמת ליבוניה הצליח לגבור על רוסיה וכבש ממנה את ליבוניה- שטח הכולל את לטביה ואסטוניה של היום בערך. מאידך במלחמת שבע השנים הצפונית, נגד בן דודו פרדריק השני מלך דנמרק, הייתה שוודיה בעמדת מגננה, ובקושי הדפה את הפלישות הדניות.
החל משנת 1563 התחיל להראות סימנים של אי שפיות. בשנת 15677 בצע טבח בבני משפחת סטורה, אחת ממשפחות האצולה החשובות בשוודיה. בעקבות כך פרץ בשנת 1568 מרד אצילים נגדו. אחיו יוהאן תפס את השלטון והפך למלך יוהאן השלישי. אריק נכלא בהוראת יוהאן. יועצו של אריק, וראן פרסון, לקח את האחריות על מעשיו של אריק, והוצא להורג.
אריק הועבר בשנותיו האחרונות בין טירות שונות ברחבי שוודיה ופינלנד. 
אריק מת בשנת 15777 בטירת אורביהאוס, לפי המסורת ממרק אפונה מורעל. מסמך חתום בידי המלך יוהאן השלישי ועל ידי האציל בנגט בנגטסון גילטה, נתן הוראה לשומריו להרעיל אות במקרה של ניסיון הברחה שלו מהכלא. בדיקות מעבדה שנעשו בגופת המלך מראות שאכן מת מהרעלה.
תמונות:
1. אריק ה14 מאת דומיניקוס ורוילט
2. אריק ה14 ואשתו קרין מנסדוטר ויועצו יורן פרסון- צייר גאורג פון רוזן - 1871
3. שריונו של אריק הה14
לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק