הפיראט הנרי אייברי וספינות החאג' המוגוליות

הנרי אייברי (נולד 1659) היה פיראט אנגלי, שפעל במאה ה17 באוקיאנוסים האטלנטי וההודי. באותם ימים שלטה בהודו שושלת המוגולים, שהייתה שולחת כל שנה משלחת דרך הים לקיים את מצוות החאג' למכה.
באוגוסט 1699 הגיעו 6 ספינות פיראטים, עליהן כ4000 פיראטים, בפיקודו של אייברי למצרי באב אל מנדב, במטרה לארוב לספינות המוגוליות שהפליגו בדרכן חזרה מהחאג'. שיירת הספינות המוגולית כללה 25 ספינות בראשן ספינת הדגל גאנג' אי סוואי, שהייתה ספינת ענק עמוסה באוצרות. ספינה נוספת הייתה ספינת הליווי פאתח מוחמד.
 הפיראטים נהלו במשך חמישה ימים מרדף אחרי השיירה המוגולית. תחילה הם לכדו את ספינת הליווי פאתח מוחמד, שנלכדה ללא התנגדות. הספינה הייתה שייכת לעבדול גאפר, סוחר עשיר מסוראט. על הספינה נמצא סכום שהוערך ב 50-60 אלף פאונד. כעבור כמה ימים נלכדה הספינה גנג' אי סוואי, ספינת ענק עליה היו 600 נוסעים ו400 אנשי צוות, בפיקוד מוחמד איבראהים. הספינה הייתה חמושה בתותחים, ובניגוד לפאתח מוחמד השיבה לפיראטים מלחמה, אולם ירי של הפיראטים הפיל את התורן שלה. הפיראטים ניצלו זאת כדי לעלות על סיפונה. תותח שהתפוצץ, הרג כמה מלחים הודים, מה שהגדיל את הפניקה בקרבם, וסייע לפיראטים לפשוט על הספינה. במשך כשלוש שעות התנהל קרב פנים אל פנים בין הפיראטים להודים. בסופו של דבר ההודים נכנעו לא לפני שגרמו לפיראטים 100 הרוגים. על הספינה הפיראטים לכדו אוצר בשווי עצום של 600 אלף פאונד במתכות ואבנים יקרות, שהפכו את אייברי לעשיר מופלג. אבל הדרך להשגת האוצר הייתה אכזרית מאוד. הפיראטים, עינו את הנוסעים, במטרה לגלות היכן הם מסתירים חפצי ערך. לפי עדויות הם התעללו בצורה קשה בביתו של הקיסר אורנגזב. הם אנסו נוסעות. מספר נשים בספינה התאבדו בקפיצה לים מחשש להאנס. בנוסף על כך ביצעו טבח בנוסעי הספינה. בסופו של דבר הפיראטים נטשו את הספינה על ניצוליה המעטים בלב ים והפליגו לאיי ראוניון שם התחלקו בשלל. במחאה על הטבח הנורא הקיסר המוגולי אורנגזב, תקף את המושבה הבריטית בומביי, הבריטים הבטיחן לו סכום של 600 אלף פאונד, וכוחותיו עזבו. אורנגזב הורה גם על ניתוק יחסי המסחר עם החברה הבריטית למזרח הודו, כל זמן שאייברי לא יוסגר לידיו, מה שהווה פגיעה כלכלית עצומה עבור הבריטים. הבריטים הכריזו על פרס כספי למי שילכוד מי מאנשי של אייברי. אנשיו של אייברי חיו כעבריינים נמלטים, חלקם נלכדו במקומות שונים ונתלו. גורלו של אייברי עצמו לא ברור, שמועות שונות מספרות שנראה במקומות כאלה ואחרים, אולם בשלב מסוים הקשר אתו נעלם הוא מעולם לא נלכד.
תמונות:
1. הנרי אייברי
2. ספינה של אייברי וספינה מוגולית
3. אייברי נכנס לתא הספינה של הנסיכה המוגולית
4. הקיסר המוגולי אורנגזב



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק