פסיפס רחוב

תל רחוב הוא אתר ארכיאולוגי שנמצא כ5 ק"מ דרומית לתל בית שאן, ליד קיבוץ עין הנצי"ב. בשנת 1973 נתגלה בתל רחוב בית כנסת מהתקופה הביזנטית (מאות 5-7 לספירה) בו נמצא כתובת פסיפס, הגדולה מסוגה שנתגלתה בארץ ישראל. הכוללת 365 מילים 1,800 אותיות, ללא סימני פיסוק. הכתובת מחולקת לשמונה סעיפים, ערוכים ב-29 שורות. הכתובת עוסקת בפירות ובירקות האסורים באזור בית שאן בשנת שמיטה. וזה לשונה:
1 )שלום הפרות הללו אסורין בבית שאן בשביעית ובשאר שבוע מתאסרין דמי הקישואין
2 )והאבטיחים והממלפפונות והאסטפליני והמינתה הנאגדת בפני עצמה ופול המצרי הנאגד
33 )בשיפה והקפלוטות מן העצרת עד חנוכה והזירעונין והקצע והשמשמין והחרדל והאורז והכמן והתורמסין
44 )היבישין והאפונין והגמלונין הנימכרין במידה והשום ובצלין בני מדינה הנימכרין במידה והבולבוסין
55 )והתמרין אפסיות והיין והשמן בשביעית שביעית שני שבוע דמי והפת חלה לעולם | אילו המקומות
8 )המותרין סביבות בית שאן מן הדרום שהיא פילי דקמפון עד חקלה חיורתה מן המערב
22 )שהיא פילי דזיירה עד סוף הרצפה מן הצפון שהיא פילי דסכותה עד כפר קרנוס וכפר קרנוס
88 )כבית שאן ומן המיזרח שהיא פילי דזבלייה עד נפשה דפנוקטייה ופילי דכפר זמרין ופילי דאגמה
11 )לפנים מן השער מותר ולחוץ אסור | העיירות האסורות ביתחום סוסיתה עינוש ועינהרה ודמבר
111 )עיון ויערוט וכפר יחריב ונוב וחספייה וכפר צמח ורבי היתיר כפר צמח |העיירות שהן ספיק בתחום נווה
111 )ציר וצייר וגשמי וזיוון ודנב והרבתה ואגרי חוטם וכרכה דבר הרג | העיירות האסורות בתחום צור שצת
122 )ובצת ופי מצובה וחנותה עלייה ארעייתא וביברה וראש מייה ואמון ומזה היא קסטלה וכל מה שקנו ישראל
133 )נאסר | תחומי ארץ ישראל מקום שה]חזיקו[ עולי בבל פורשת אשקלון וחומת מיגדל שרושן דור וחומת עכו
144 )וראש מי גיאתו וגיאתו עצמה וכבר]תה וב[ית זניתה וקסטרה דגלילה וקובעייה דאייתה וממצייה דירכתה
15 )ומלתה דכוריים וסחרתה דיתי]ר ונחל[ה דבצאל ובית עיט וברשתה ואולי רבתה וניקבתה
18 )דעיון ומסב ספנחה וכרכה דב]ר ס[נגורה ותרנגולה עלייה דקיסריון ובית סבל וקנת
12 )ורקם טרכון זימרה דמתחם לבוצרה יבקה וחשבון ונחלה דזרד איגר סהדותה נימרין
18 )ומלח רזיזא רקם דגיא וגנייה דאשקלון ודרך הגדולה ההולכת למידבר | הפירות
11 )הללו אסורין בפניס ובשביעית ובשאר שני השבוע הן מתעסרין דמיי משלם
21 )האורז והאגוזין והשמשמין ופול המצרי יש אומרין אוף אחוניות הבכירות
21 )הרי אלו בשביעית שביעית ובשאר שני שבוע הן מתעסרין ודיי ואפילו
22 )מן תרנגולה עלייה ולחוץ | הפירות הללו מתעסרין דמיי בקסרין החיטין והפת
23 )חלה לעולם והיין והשמן והתמרין והאורז והכמן הרי אלו מותרין בשביעית בקסרין
24 )ובישאר שני שבוע הן מתקנין דמיי ויש אוסרין בולבסין הלבנין הבאין
25 )מהר המלך | ועד איכן סביב לקיסרין עד צוורנה ופנדקה דטביתה ועמודה
28 )ודור וכפר סבה ואם יש מקום שקנו אותו ישראל חוששין לו רבותינו שלום | העירות
222 )המו>ת<רות בתחום סבסטי איקבין וכפר כסדיה וציר ואזילין ושפירין ועננין ובלעם עלייתה ומזחרו
28 )ודותן וכפר מייה ושילה ופנטאקומוותה לבייה ופרדיסלייה ויצת וארבנורין וכפר
211 )יהודית ומונרית ופלגה דשלאף
הכתובת עוסקת בגבולות ארץ ישראל לצורך מצוות שמיטה, מה שהיה צורך חיוני עבור היהודים שומרי המצוות שחיו בעמק בית שאן, שחלקו הגדול היה בבעלות לא יהודים. חלקה הראשון של הכתובת מזכיר מאוד את התלמוד הירושלמי במסכת דמאי (פרק ב' הלכה א'). הכתובת מכילה (החל משורה 13 ) בשינוי קל את "בריתא דתחומין"- משנה חיצונית שמופיעה בתלמוד הירושלמי (מסכת שביעית פרק ו' הלכה א'), בתוספתא (מסכת שביעית פרק ד') ובספרי (סוף פרשת עקב). העיר בית שאן שאינה כלולה בבריתא מופיעה בכתובת.
 כיום הכתובת המקורית נמצאת בחצר מוזיאון ישראל בירושלים ורפליקה שלה נמצאת בקיבוץ עין הנצי"ב.
תמונות:
1. פסיפס רחוב
2. עיטורים מבית הכנסת בתל רחוב

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק