שירת הנסיך איגור

אחד מהמקורות המעניינים להיסטוריה היא השירה העלילתית. כך למשל לצרפתים שירת רולאן, לסרבים שירת קוסובו ולספרדים שירת אל סיד.
אצל הרוסים שירת הנסיך איגור בה נדון בפוסט זה.
שירת איגור מספרת על מקרה היסטורי מהמאה ה-122. מסע המלחמה של הנסיך איגור סבייטוסלביץ' מנובגורוד־סברסקי נגד הפולובצים משנת 1185.
ביום שלישי 23 באפריל 11855 יצאו הנסיך איגור, אחיינו סבייטוסלב אולגוביץ' רילסקי, אתם יצאו הדרוז'ינה- פמליית אצילים בראשות אולסטין אולקסיץ'. המשלחת יצאה בשליחות ירוסלב וסבולודוביץ' מצ'רניגוב, בלי אישור של הנסיך הגדול סבייטוסלב מקייב. מטרתם הייתה להלחם נגד הפולובצים, נוודים לוחמים ממוצא טורקי קיפצ'קי, שידועים גם בשם קומאנים.
בהתקלות הראשונה עם הפולובצים, הרוסים רשמו הצלחה ואף לקחו שבויים.
אולם בהמשך חל מפנה בקרב, והכוח הרוסי הובס קשות. לפי השירה רק 155 לוחמים שרדו. הנסיך איגור עצמו נפל בשבי המנהיג הפולובצי קונצ'אק ח'אן, שלקח אותו תחת חסותו.
הניצחון גרם לשאיפות הפולובצים לגדול.  הם נלחמו נגד העיר פרסלבל, בראשה עמד הנסיך ולדימיר גלבוביץ, שנלחם בגבורה ונפצע. הוא שלח שליחים לנסיכים הרוסיים סבייטוסלב מקייב, ריוריק ודָוִד רוסטיסלביץ'. כאשר רק שני האחרונים שלחו כוחות להלחם בפולובצים. כשהפולובצים ראו את התגבורת הם נסוגו מפרסלבל וצרו על העיר רימוב.
 בינתיים פולובצי בשם לבר יעץ לנסיך איגור לברוח משביו, אך איגור סרב, מחשש שיחשב למוג לב. אולם שמועה שהפולובצים מתכוונים להרוג את כל השבויים, גרמה לו לשנות את דעתו. הוא ברח משביו ואחרי מסע בן 11 יום הגיע לעיר דונייץ שתחת שלטון רוסי. בהמשך התקבל בהתלהבות רבה בעירו נובגורוד־סברסקי. ובערים צ'רניגוב וקייב.
למי שרוצה לקרוא את שירת הנסיך איגור במלואה ניתן לקרוא בקישור זה את תרגומו של אריה סתו לצד המקור ברוסית כולל מבואות היסטוריים וספרותיים: http://www.poetrytrans.com/igor.pdf
תמונות:
1. לוחמים רוסיים שומעים משורר נודד, בדומה לאלו שהפיצו את שירת הנסיך איגור
2. לוחמים קומאנים או פולבצים
3. תמונה מהמהדורה האיטלקית של השירה צייר קרלו בוסטוני


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק