ג'ירולמו סבונרולה

סוף המאה ה-15 היתה תקופה מעניינת בהיסטוריה של איטליה. מצד אחד פריחת הרנסנס. מצד שני משפחות אצולה מסוכסכות שלטו על ממלכות קטנות, שהיו באיום מתמיד מצד הצרפתים והספרדים. שתים מהמשפחות הללו היו משפחת מדיצ'י ששלטה בפירנצה ומשפחת בורג'ה מרומא, שבנה רודריגו בורג'ה הפך לאפיפיור אלכסנדר השישי.
 אלכסנדר השישי נחשב כאפיפיור מושחת, שזכה בכס בזכות שוחד, שלא התבייש להחזיק מאהבת ולהוליד ילדים, לחיות חיי תענוגות ולעתים קרובות לחסל את מתנגדיו. מובן מאליו שאורח החיים שלו גרם לו לצבור מתנגדים רבים.
המתנגד החריף ביותר שלו היה כומר דומיניקני מהעיר פרארה בשם ג'ירולמו סבונרולה (21 בספטמבר 1452 – 23 במאי 1498). סבונרולה דבר נגד תרבות הרנסנס, נגד האומנות והספרות החילוניים שנחשבו בעיניו כפירה. אבל יותר מכל הוא דבר נגד האפיפיור אלכסנדר השישי, עליו טען שאיננו אפיפיור והוא לא מכיר בסמכותו. דברים אלה של סבונרולה, בצרוף הכריזמה ויכולת הנאום שלו, עזרו לו לצבור פופולאריות רבה.
 שליטה של פירנצה לורנצו "המפואר" דה מדיצ'י, שהיה מסוכסך עם בני משפחת בורג'ה, ותחת חרם אפיפיורי, הזמין את סבונרולה, כצעד של התרסה מול משפחת בורג'ה, והפך לפטרונו. סבונרולה מצידו במהלך שהותו בפירנצה, דבר גם נגד לורנצו ומשפחת מדיצ'י ונגד מידותיהם הלא נוצריות.
ב1492 לורנצו מת. ב14944 פלש שרל השמיני מלך צרפת לפירנצה, וגרש את בני מדיצ'י. סבונרולה נצל את ההזדמנות ותפס את השלטון בפירנצה. סבונרולה הקים בפירנצה רפובליקה תאוקרטית נוצרית אותה כינה "ירושלים החדשה". הוא החל לרדוף את כל התופעות שנראו בעיניו אנטי נוצריות. אחד מצעדיו הראשונים היה הטלת עונש מוות על "מעשה סדום". בתי מרזח ובתי הימורים נאסרו. ב1495 סרב להזמנת האפיפיור אלכסנדר השישי להצטרף לליגה להגנת איטליה נגד הצרפתים. האפיפיור זמן אותו לוותיקן אך הוא סרב להגיע, ואף הגביר את הטפותיו נגד האפיפיור.
ב14977 ערך בכיכר המרכזית של פירנצה את "מדורת ההבלים". נערים עברו מדלת לדלת ואספו חפצים שנתפסו בעיני סבונרולה כלא נוצריים: מראות, איפור, ספרי כפירה, ספרות זימה, חפצי הימורים, אמנות לא ראויה בעיניו ובגדים מפוארים מדי. החפצים הועלו באש בפיאצה דל לה סניוריה בפירנצה. בעקבות מעשי סבונרולה אבדו רבות מיצירות האמנות החשובות של הרנסנס. האמן סנדרו בוטיצ'לי נאלץ לזרוק לאש את יצירותיו בעצמו.
בשלב מסוים מאסו אנשי פירנצה בכומר הקיצוני. ב-4 במאי 14977 "יום העלייה לשמים" סבונרולה נשא דרשה פומבית. קבוצה של נערים החלו לחולל מהומה, שהפכה למרד עממי. אנשים חזרו לשתות בבתי מרזח ולהמר.
ב-13 במאי 1497 האפיפיור הכריז נידוי על סבונרולה. ב14988 נתפס יחד עם שני נזירים מנאמניו בידי אנשי האפיפיור, הוא עונה בידי האינקוזיציה והודה שבדה את החזיונות והנבואות שלו. סבונרולה נתלה ונשרף, יחד עם שני הנזירים, בהוראת האפיפיור באותו מקום בוה הוציא להורג אנשים בפירנצה.
 משפחת מדיצ'י חזרה לשלוט בפירנצה, ותקופתה התאוקרטיה הסתימה.
תמונות:
1. סבונרולה (אנציקלופדיה תרבות)
2. לורנצו דה מדיצי'י (אנציקלופדיה תרבות)
3. סבונרולה מטיף לציבור- תחריט משנת  1496


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק