טיפו סולטן


טיפו סולטן (מלך 1782-1799) היה שליטה של סולטנות מייסור שבדרום הודו. אביו, הסולטן חיידר עלי שהיה אנאלפבת הקפיד שבנו יקבל את החינוך הטוב ביותר. הוא למד שפתו כמו הינדוסטנית (כיום הינדי ואורדו), פרסית, ערבית וקנדה. בנוסף על כך למד קוראן, משפט אסלאמי, רכיבה על סוסים ואימון צבאי. בנעוריו קבל אימון צבאי מקציני צבא צרפתיים, כדי שילחם נגד הבריטים. בשנת 1766 כשהיה בן 15 התלווה אל אביו למלחמה נגד הבריטים בסיוע הצרפתים.
בשנת 1779 הבריטים כבשו את עיר הנמל מאהה, שהייתה תחת שלטון צרפתי חיידר עלי החל בפעולות צבאיות נגד הבריטים- מלחמת בריטניה- מייסור. אולם חיידר עלי מת מסרטן בשנת 1782. ב -22 בדצמבר 1782. הוכתר טיפו סולטן לשליט מייסור, ומייד החל לכרות בריתות עם מדינות הודיות כמו מרתה והאימפריה המוגולית, במטרה לעצרו את הבריטים. בשנת 1784 חתם את אמנת מנגלור עם הבריטים ומלחמת בריטניה מייסור הסתימה.
 בינתיים טיפו סולטן עסק בפרויקטים של בנייה, וחזק את צבאו, כולל התחמשות ברקטות. בדצמבר 1789 תקף את המהארג'ה של טרוונקור, שבדרום מערב הודו. טרוונקור הייתה בברית עם חברת הודו המזרחית הבריטית, לכן החלה שוב מלחמה בין בריטניה למייסור. המהרג'ה של טרוונקור פנה ללורד קורנווליס מחברת הודו המזרחית הבריטית, שהקים קואליציה יחד עם המראתים ועם ניזאם, שליט חיידרבאד. הכוחות תקפו את טיפו סולטן. הוא אבד שטחים רבים כולל מלבר ומנגלור. ב1792 נחתם הסכם סריגפטם בו נאלץ להודות בתבוסתו.
ב17999 שוב פרצה מלחמה בין טיפו סולטן לקואליציה הפעם הוא הובס בבירתו סרירנגפטאנה. באותו קרב טיפו סולטן נהרג. הוא נודע כאחד מהלוחמה העקשנים נגד השתלטות הבריטים על הודו. בעקבות גבורתו הוא נודע כטיפו הטיגריס.
תמונות:
1. טיפו סולטן על כס מלכותו
2. חיילי טיפו סולטן בקרב על סרירנגפטאנה
3. רובה של טיפו סולטן
4. סצנה מקרב על סרירנגפטאנה
5. תותח של צבא מייסור
6. מטבעות של טיפו סולטן
7. קבר טיפו סולטן בסרירנגפטאנה
8. טיפו סולטן מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו (לא מופיע במהדורה העברית)







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק