מסע הצלב השוודי בנובגרוד

מסעי הצלב הצפוניים היו סדרה של מסעי צלב בהם היה ניסיון להכניס תחת כנפי הנצרות עמים פגאניים צפון אירופיים שונים כמו הליטאים הלטבים, האסטונים, הפרוסים והפינים. מי שהיו שותפים למסעי הצלב הללו היו עמים קתוליים צפוניים כמו השוודים, הדנים, הפולנים ומסדר האבירים הטווטוני. במקרה שלנו מדובר על מסע צלב שכוון דווקא נגד אומה נוצרית שאיננה קתולית.
בשנת 1348 שלח מגנוס הרביעי אריקסון מלך שוודיה ונורווגיה (שם כונה מגנוס השביעי ובידי יריביו מגנוס המלטף) שליחים לווצ'ה היא המועצה של   המדינה הרוסית רפובליקת נובוגרוד בו דרש שהרוסים ימירו את דתם לדת הקתולית, אחרת יפלוש לשטחם. נובגרוד השיבה לו תשובה קצרה וברורה: אם מגנוס רוצה לדון בענייני אמונה שיסע לקונסטנטינופול ממנה אמונתנו מגיעה, ושאינם חושבים שראוי שאדם בדרגתו יכפה עליהם את הדת הקתולית בכוח הזרוע. כאשר קבל את מכתב התגובה צי שלו כבר היה מוכן לקרב בגבול נובגרוד. ב-24 ליוני אותה שנה הם כבר צרו על עיר מצודה רוסית אותה כינו שליסלברג. אחרי שכבשו אותה טבלו את תושביה בכוח לנצרות הקתולית. אלו שסרבו הוכו למוות או שראשם נכרת. האצולה של שליסלברג נמלטה מהמרת הדת ומגילוח הזקן רק על ידי כופר עצום ששלמו לשוודים. ב-6 לאוגוסט המלך ומרבית הכוח השוודי נטש את המצודה, והשאיר שם כוח צבאי סמלי.
בחורף 1349 המצודה נכבשה מחדש בידי הרוסים וחילי חיל המצב השוודי נהרגו או נשבו. נובגרוד כבשה את העיר שחזרה להיות רוסית.
השוודים חשבו שהאל כועס עליהם ולכן נכשלו. כדי לכפר על פשעיהם עליהם ללכת לתפילת בימי שישי לכנסייה כשהם יחפים, ולתרום כל אחד פרוטה לממן מסע צלב נוסף נגד נובגרוד. מגנוס ניסה גם לקבל תמיכה מערי המסחר העשירות של ברית הנזה בהטלת חרם על נובגרוד, ויגדילו את המסחר עם ערים שוודיות כמו ויסבי וליבלנד.
בשנת 1350 הוא הצליח לכבוש מחדש את שליסלבורג. שוב הוטבלה האוכלוסייה המקומית ושוב הושאר במקום חיל מצב שוודי קטן. ושוב פעם הרוסים חסלו את חיל המצב השוודי וכבשו מחדש את העיר.  הוא ניסה לגייס כסף  למסע צלב נוסף בקרב ערי ברית הנזה, אלא שבאותם ימים השתוללה באירופה המגיפה השחורה ואנשים הוטרדו מדברים אחרים.
תמונות:
1. אבירים שוודיים ושכירי חרב גרמניים בשכירות השוודים בזמן מסע הצלב צייר אנגוס מקברייד
2-3 חותמיו של המלך מגנוס
4. מצודת שליסלברג
5. מגנוס וספינותיו מתוך כרוניקת איוון האיום (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=503061706515037&id=477237389097469)
6. כנסיית הגואל בנרדיצה שלייד נובגרוד מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק