אנה קומננה

הנסיכה אנה קומננה (1083-1153 ) הייתה ביתם של הקיסר הביזנטי אלכסיוס קומננוס ושל הקיסרית אירני. כיאה לבת למשפחה קיסרית היא קבלה את החינוך הטוב ביותר. היא הצטיינה בספרות, רטוריקה, דקדוק, פילוסופיה גיאוגרפיה ורפואה. במהלך כל חייה תמכה בפילוסופים ואנשי מדע. היא כנסה סלונים בהם עסקו בדיוני הגות. היא עצמה עסקה בפילוסופיה והייתה בין אלה שגבשו את האתיקה הניכומכאנית, שנחשבה לדרך הסטנדרטית לפרש את כתבי אריסטו בעולם המערבי של ימי הביניים. אבל עיקר תהילתה בא לה כתוצאה מכתיבת ההיסטוריה של אביה אלכסיוס, ספר שמכונה על שמו אלכסיאדה, מה שהופך אותה אולי להיסטוריונית האישה הראשונה בהיסטוריה. כיוון שאביה תפס את השלטון בכוח הזרוע והיה הראשון בשושלת, הפוליטיקה  חייבה להשיא את אנה לאדם ממשפחות האצולה החשובות באימפריה. תחילה שודכה לאדם בשם קונסטנטינוס דוקאס, אבל הוא נעלם באורח מסתורי. בסופו של דבר חותנה בשנת 1097 עם יועצו של אביה ניקופורוס בריניוס. למרות שאלו היו נישואים מסודרים, ניתן לראות מקריאה בכתביה שאהבה את בעלה.
בשנת 1118 חלה אביה במחלה קשה, אנה ניסתה להשתמש בידע שלה ברפואה כדי לרפא אותו, אולם נסיונותיה היו לשוא. והוא מת ממחלתו. היסטוריונים ביזנטיים כמו יוהאנס זונארס וניקוס חוניאטס טוענים שהקיסרית אירני ואנה ניסן לשכנע את הקיסר הגוסס להוריש את כס הקיסר לניקופורוס בריניוס ולאנה. אולם בסופו של דבר מי שירש את השלטון היה אחיה של אנה שהפך לקיסר יוהאנס השני קומננוס. אולם אנה שאפה עדיין לשלוט בקיסרות ותכננה קשר לתפוס את השלטון. אולם סוכניו של אחיה גילו את המזימה ואלצו את אנה לעבור למנזר. למרבה ההפתעה בעלה לא היה שותף כלל למזימה ולכן לא נענש בידי הקיסר. בתקופת שהותה במנזר בשנים 1143-1153 עבדה על האלכסיאדה. הספר עצמו מתאר את סיפור עלייו של אביה לשלטון ומתאר את תולדות חייו עד מותו, השם אלכסיאדה נבחר בכוונה כדי שידמה לשם איליאדה, יצירתו המפורסמת של הומרוס, כדי לשוות לסיפור חייו של אביה את ההילה של הגיבורים היווניים הקדומים, היא גם שבצה ביצירתה קטעים המבוססים על היצירה היוונית הקלאסית, והשוותה דמויות שונות מתקופתה לגיבורי האיליאדה..
האלכסיאדה עוסקת במלחמות של האימפריה מול הנורמנים מסיציליה בשנים 1081-5 בהנהלת רוברט גיסקרד ובנו בוהמונד. במלחמות נגד הפצ'נגים בשנות ה80 וה90 של המאה ה-11. כמו גם על המלחמות מול הקומאנים באותה תקופה. בנוסף היא מספרת מנקודת מבטה על מסע הצלב הראשון, ועל יחסו של אביה לצלבנים ומנהיגיהם, מה שמהווה מקור חשוב להבנת מסע הצלב מנקודת מבט ביזנטית. הארוע המשמעותי החשוב האחרון עליו היא מספרת הוא נסיון הפלישה של הנורמנים מסיציליה בפיקוד בוהמונד בשנת 1107.
אנה לא מפרטת באלכסיאדה מהם מקורותיה, על אף שהיא מספרת שבססה אותה על מקורות שונים. יתכן גם שהשתמשה בראיונות עם קציני צבא ביזנטיים ובדוחות ויומנים שהם כתבו.
תמונות:
2-1. אנה קומננה בציורים מודרניים
3. אלכסיוס קומננוס מתוך ספר מימי הביניים
4. פסיפס מכנסיית איה סופיה בקונסטנטינופול בו רואים את יוהאנס קומננוס, אשתו אירני ומריה הקדושה שמחזיקה את בנה ישו התינוק 
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק