לסקרינה בובולינה

לסקרינה בובולינה (1771-1825) נולדה   בבית כלא באיסטנבול. אביה נאסר על חלקו במרד אורלוב, מרד יווני כושל, שאורגן בידי רוסיה מול האימפריה העוסמאנית בשנים 1769-70. אמה ילדה אותה כאשר בקרה אותו בכלאו. שמה בלידתה היה לסקרינה (על שם שושלת האצולה הביזנטית לסקריס) פינוטסי.
היא התחתנה פעמיים, ובעלה השני היה דמיטריוס בובוליס, בעל ספינות וקפטין עשיר. בובוליס נהרג במהלך קרב עם פיראטים ברבריים מאלג'יר, ולסקרינה החלה לנהל את עסקיו. האימפריה העוסמאנית ניסתה להלאים את ספינותיה, בגלל שיתוף הפעולה של בעלה המנוח עם האימפריה הרוסית במהלך המלחמה העוסמאנית רוסית של 1806-12. בעקבות כך נשלחה לגלות של שלוש שנים בחצי האי קרים. אולם כשחזרה לביתה באי ספצס, הסולטן מהמוט השני, חן אותה לבקשת אמו הוולידה סולטן נקשידיל סולטן, שהתרשמה מאישיותה.
לסקרינה מאידך הצטרפה לארגון פילקי אטאיריה, ארגון חשאי שפעל למען עצמאות יוון וכינונה מחדש של האימפריה הביזנטית. היא ספקה נשק למורדים לקראת המרד המתקרב. היא בנתה ספינת מלחמה גדולה עבור המורדים, שקבלה את השם היווני המחייב אגממנון. בנוסף בנתה חימשה ומימנה צבא יוווני שמורכב מבני האי ספצס. למעשה מרבית הונה הושקעה בהכנת המרד היווני. בשנת 1881 הניפה על הספינה אגממנון את הדגל שעוצב בהשראת שושלת השושלת הביזנטית הקיסרית קומננוס (הדגלן). היא השתתפה במספר קרבות נגד העוסמאנים כמו המצור הימי על נפפליון, ונפילתה של מונמבסיה, בעקבות כך קבלה את הכינוי קפטניסה.
כאשר הגיע לעיר טריפוליס שבמחוז מוראה שביוון, כרתה ברית עם המורד היווני תאודורוס קולוקוטרוניס (1770-1843). הברית כללה נישואין בין בתה אלני לבנו פאנוס. כאשר טריפוליס נכבשה סופית בידי היוונים לסקרינה, שמרה מכל משמר על הרמונו של הפאשה המקומי, ולא נתנה שהמורדים יפגעו בנשות ההרמון, לפי האגדה זה היה בגלל שהבטיחה לוולידה סולטן לא לתת שנשים טורקיות יפגעו במרד.
כמו בכל מרד ישנן פוליטיקות קטנות ומלחמות בתוך המורדים. בשנים 1823-4 פרצה מלחמת אזרחים בין שני מחנות של המורדים. לסקרינה נשלחה לגלות באי שלה ספצס, בגלל קשרי המשפחה שלה עם קולוקוטרוניס. הגלות גרמה לה מרירות רבה, בשל העובדה שהוציא את מרבית הונה על מימון המרד היווני. אבל היא המשיכה לסייע לעם היווני מול פולש אחר, הפעם היה זה איבראהים פאשה, בנו של שליט מצרים מוחמד עלי, שהגיע עם ציו לכבוש את יוון. לסקרינה שכחה את משקעי העבר, והכינה צי להלחם באבראהים פאשה.
אלא שהבלתי מתוכנן קרה. בנה של לסקרינה ברח עם בת למשפחה מקומית. אביה של הנערה הגיע עם כמה מבני משפחתו להתעמת בני משפחתה של לסקרינה. אחד מבני משפחתו של האב ירה למוות בלסקרינה על רקע כבוד המשפחה. כך קריירה צבאית מפוארת באה לסיומה בעקבות סכסוך בין משפחות.

תמונות:
1. תמונת שמן של לסקרינה הנמצאת במוזיאון הלאומי באתונה
2. לסקרינה בציורו של הצייר הדני אדם פרידל
3. תחריט של לסקרינה בספר רוסי
4. דגל המבוסס על דגלה של לסקרינה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק