ההתנגשות הראשונה בין הרוסים למונגולים

ההתנגשות הראשונה של צבא רוסי במונגולים (או כפי שנקראו במזרח אירופה טטרים) היה בקרב קלקה בתאריך 31 למאי 1223.
הצבא המונגולי בפיקודים של ג'בה ושל סובתאי באטור, רכב דרל מעבר דרבנד. הם רסקו צבא קומאני (שבטים טורקיים שנקראים גם קיפצ'אקים או ברוסיה פולובצים https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/5468429188035), בראשות מנהיגם גיורגי. הקומאנים המובסים לקחו לעצמם כמנהיג את קוטן, שהיה במקרה חותנו של הנסיך הרוסי מסטיסלב הנועז (מת 1228) מהאליץ' (כיום באוקראינה). קוטן הזעיק את חותנו כדי שיסייע לו מול המונגולים. אותם ימים רוסיה (שכוללת חלקים ממה שנקרא היום רוסיה אוקראינה ובלרוס) הייתה מורכבת מהרבה נסיכויות עצמאיות עם קשר רופף אחת לשניה. מסטיסלב הצליח לשכנע מספר נסיכים רוסיים מאוקראינה של היום, שיחברו אליו במלחמה מול המונגולים המאימים.
בראש הצבא הרוסי המשותף עמדו שני מסטיסלבים אחרים (כנראה שזה היה שם נפוץ ברוסיה של המאה ה-13). מסטיסלב  הזקן מקייב ומסטיסלב מצ'רניגוב (או צ'רניהיב באוקראינית ).
הם ירדו לאורך נהר הדנייפר, שם חברו לקומאנים ולכוחות רוסיים אחרים. שגרירים מטעם המונגולים הגיעו למקום במטרה לומר שפניהם לשלום, אולם הם חוסלו בידי הרוסים.
ב-23 למאי 1223 חצה כוח חלוץ רוסי על סירות את נהר הדנייפר. הם התנגשו בכוח סיירים מונגולי שנסוג, כשהוא משאיר אחריו את המקנה שלו (כידוע הטורקו-מונגולים היו במקור רועים נוודים ועיקר רכושם היה בהמות).
הרוסים והקומאנים שמחו על הרכוש הרב שנפל בחלקם, ולא הבינו שמדובר בתרגיל הסחה מונגולי. הרוסים והקומאנים דלקו אחרי המונגולים "הנסוגים" במשך שמונה ימים עד שהגיעו לאזור נהר קלקה (בקרבת העיר מריופול שבאוקראינה), שם המונגולים חנו  בגדתו השניה של הנהר.
מסטיסלב הנועז הורה על דעת עצמו לדניאל הצעיר מהאליץ (מת 1264) ולכוח רוסי-קומאני לחצות את הנהר ולהלחם במונגולים.
המונגולים שוב ביצעו "נסיגה" אבל אז סבו על עקבותיהם וירו על הכוח הרוסי-קומאני מטר של חיצים, הקרב הפך לנסיגה רוסית-קומאנית מבוהלת. הקומאנים ברחו עם סוסיהם משאירים את כוח החלוץ הרוסי לבדו מול המונגולים.  שלושת המסטיסלבים החלו גם הם בנסיגה, כאשר מסטיסלב הזקן החל להקים ביצורים על גבעה ונהל  לצד שני חתניו, מלחמה מול המונגולים במשך 3 ימים. בסופו של דבר המונגולים הציעו להם כניעה בכבוד, וכשהסכימו הניחו עליהם לוחות עץ כבדים  עליהם המונגולים ערכו משתה, עד שהנסיכים הרוסיים נמעכו למוות (לפי המסורת המונגולית שלא שופכים דם מלכותי בדומה למה שעשו לח'ליף בבגדאד https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/511133125707895). אחר כך הם לכדו את מסטיסלב מצ'רניגוב ושישה נסיכים רוסיים נוספים והרגו גם אותם.
מסטיסלב הנועז מאידך חצה את הדנייפר עם אנשיו והצליח להמלט מהמונגולים, שסבו על עקביהם וחזרו למונגוליה. למעשה באותה תקופה המונגולים עוד לא תכננו לפלוש לרוסיה, והפלישה המונגולית האמיתית שתביא לכיבושה של רוסיה תבוא יותר מעשר שנים אחר כך.
תמונות:
1. שלושת המסטיסלבים צייר ניקולאי פומין
2. הקרב על נהר קלקה
3. קשת מונגולי מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק