מצבות נחל קדרון

לכבוד נר שלישי של חנוכה על מצבות מונומנטליות מהתקופה החשמונאית בירושלים.
במורדותיו המערביים של הר הזיתים, בנחל קדרון שוכנות שלוש מצבות ומערת קבורה מרשימים מהתקופה החשמונאית (מאות 2-1 לפני הספירה) ומתקופה בית הורדוס (מאה 1 לספירה).
קבר בני חֵזיר הוא מערת קבורה חצובה בסלע בסגנון הלניסטי. בקבר נמצאה הכתובת
"זה הקבר והנפש שלאלעזר חניה יועזר יהודה שמעון יוחנן בני יוסף בן עובד יוסף ואלעזר בני חניה כהנים מבני חֵזיר". בני חזיר הייתה אחת מ24 משפחות הכהנים שהיו לוקחות חלק ב24 משמרות עבודת בית המקדש, והיא נזכרת במקרא בספרים דברי הימים ונחמיה. לגבי נפש וקבר, כאשר מדברים על קבר, הכוונה היא למקום הקבורה, נפש מאידך מתייחסת למצבה הסמוכה למקום הקבורה או מונחת מעליו. כאן ישנה מערת קבורה, אך אין מצבה, מכאן מסיקים חלק מהחוקרים שהייתה מצבה שנהרסה עם השנים.
סמוך לקבר בני חזיר שוכן קבר זכריה- מבנה נפש הבנוי בהשפעה יוונית מצרית בעל גג דמוי פירמידה, ודמויי עמודים חצובים בחזית (המבנה עצמו אטום וחצוב בסלע). מבנה זה מיוחס לנביא זכריה- אולם כמובן מאוחר בהרבה לתקופתו. ישנה השערה שקבר זכריה היא הנפש של קבר בני חזיר הסמוך.
נפש שלישית שנמצאת במרחק מה היא זו המכונה "יד אבשלום" לפי מסורת בה נקבר במקום אבשלום בנו המורד של דוד המלך (על פי הנאמר בספר שמואל), אולם המצבה מאוחרת בהרבה מהתקופה המיוחסת לה והיא מתקופת שלטונו של בית הורדוס, כפי שמראה האדריכלות המזכירה מבנים הרודיאניים, ומושפעת מאדריכלות יוונית ורומית.  סמוך לנפש שוכנת מנהרת קבורה מרובת חדרים המכונה מערת יהושפט (וגם לה מיותר לציין אין קשר למלך הקדום בהרבה יהושפט) בכניסה לה יש גמלון (קישוט חזית דמוי גג משופע) מסוגנן. ישנן מספר השערות לגבי הקבור במקום, אחת מהן היא המלך אגריפס הראשון, השערה אחרת היא שקבור במקום זכריה הכהן אביו של יונן המטביל.
קברים אלה לצד קברים מתקופת בית ראשון הנמצאים באזור כדוגמת קבר בת פרעה וקבר ...יהו אשר על הבית, מראים שמסורת הקבורה בהר הזיתים היא קדומה מאוד.

קבר נוסף מתקופת החשמונאים  בירושלים הוא קבר יאסון עליו כתבתי בעבר  https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/506524209502120?__tn__=C-R
תמונות:
1. קבר בני חזיר (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
2. קבר זכריה (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
3. יד אבשלום (מתוך אנציקלופדיה תרבות)
4. יד אבשלום ולצידו מערת יהושפט
5. הגמלון בכניסה למערת יהושפט
6. המצבות של נחל קדרון, צילום ככל הנראה מתחילת המאה העשרים ברקע ניתן לראות את כנסיית מריה מגדלנה הרוסית ומבנים נוספים
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק