פלישת הח'וארזמים לירושלים

פולשים רבים ידעה ירושלים בהיסטוריה הארוכה שלה, סביר להניח שאחד הפחות ידועים בהם הוא הח'ואריזמים. האימפריה הח'וארזמית הייתה אימפריה מוסלמית ממוצא טורקי. האימפריה הייתה קיימת בשנים 1077–1231, הגרעין של האימפריה היה באזור חו'ארזם שבאוזבקיסטן (ממנו מגיע המתמטיקאי הנודע אלח'ואריזמי, שמשיבוש שמו מגיעה המילה אלגוריתם), ובשיאה שלטה על אוזבקיסטן, טורקמניסטן וטג'יקיסטן של ימינו, רוב איראן, וחלק ניכר מאפגניסטן, וחלקים קטנים של פקיסטן קזחסטן וגאורגיה. שפת התרבות של האימפריה הייתה השפה הפרסית ודתה אסלאם סוני.  במקור היו שליט האימפריה הזו ממלוכים, כלומר עבדים לוחמים.
אולם בשנת 1231 החריבה האימפריה המונגולית את האימפריה הח'וארזמית. אולם הלוחמים הח'ואריזמים עדיין נודעו כלוחמים טובים, והן הוזמנו בידי מושלה האיובי של כרך (כיום בירדן) לסייע לו צבאית בתמורה לקבלת שטחים, במקום שטחיהם שנכבשו בידי המונגולים. הח'וארזמים נכנסו דרך אזור נהר פרת, עבור דרך צפת וטבריה, משם ירדו ללטרון ובסופו של דבר הקימו מחנה גדול באזור עזה. ב-11 ליולי 1244 הם פשטו על ירושלים. הם נכנסו לעיר דרך הר ציון, הרסו את כנסיית יעקב הקדוש של הארמנים והרסו את כנסיית הקבר. בנוסף על אלה הם גרמו חרבן בכנסיית המולד בבית לחם. בעקבות הפשיטה הח'ואריזמית אלפי תושבים נוצרים וככל הנראה גם יהודים מעטים ברחו מהעיר ירושלים, כאשר הכפריים בדרך מפילים בהם חללים. הרמב"ן מספר באגרתו משנת 1267 על ירושלים שנחרבה בידי הח'ואריזמים, אותם הוא מכונה תתרים.
ב-17 באוקטובר 1244 הובסו הח'ואריזמים בקרב פרביה, בידי קואליציה של כוחות איוביים מצריים ומקומיים, אולם הח'וואריזמים המשיכו לערוך פשיטות  ברחבי הארץ ולזרוע הרס וחורבן. באביב 1246 הובסו הח'וארזימים באזור סוריה בידי קואליציה של שליטים מוסלמים מקומיים, וכוחם מוגר.
תמונות:
1. לוחם ח'ואריזמי מהמאה ה13
2. פרש ח'ואריזמי
3. לוחמים ח'וארזמיים צייר אנגוס מקברייד
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק