מריה הקדושה של המונגולים

ברובע פנר באיסטנבול שוכנת כנסיה יוונית בעלת שם משונה: "מריה הקדושה של המונגולים". מה פשר שמה של הכנסיה הזו?
במאה ה-13 האימפריה המונגולית תחת ג'נגיס ח'אן וצאצאיו כבשה חלקים נרחבים מאסיה ומזרח אירופה. בהמשך היא התחלקה לארבע מדינות בראש כל אחת מהן עמד ח'אן מקומי. מרכזה של אחת מהן שכן באיראן של ימינו הייתה זו המדינה האיל'ח'אנית.
הקיסר הביזטי מיכאל השמיני פליאולוגוס רצה בידידותה של המדינה האילח'אנית לכן הציע להם נישואים פוליטיים. הוחלט שבתו הבלתי חוקית מריה פליאולוגינה תתחתן עם שליט האילח'אנים הולגו ח'אן (אחותה אאפרוסינה פליאולוגינה חותנה עם נוגאי ח'אן, שליט מדינה מונגולית אחרת -הורדת הזהב). בשנת 1265 יצאה מקונסטנטינופול בדרכה לפרס כדי להינשא להולגו, מלווה במספר אנשי כנסיה בכירים. בדרכה לפרס הסתבר לה שהולגו מת והיא נישאה במקום לאבקה ח'אן השליט החדש. בתקופת שהייתה בפרס, על אף שאבאקה ח'אן המשיך להאמין באל המונגולי טנגריי, היא נשארה נוצריה אדוקה, ואף השפיעה רבות על המונגולים, שהיו אותו זמן בשלב של חיפוש דתי. היא נודע בקרבם בשם דספינה האתון אבאקה ח'אן מת בשנת 1282, אבל מריה חזרה לקונסטנטינופול רק בשנת 1307 אחרי שחזתה בחילופיהם של כמה ח'אנים מונגוליים, ועשתה רבות למען הפצת הדת הנוצרית בקרבם, על אף שבסופו של דבר המונגולים באזור העדיפו את דת האסלאם.
בתקופת שהותה בקונסטיטינופול נעשה ניסיון נוסף שלא צלח לשדך אותה עם נסיך מונגולי במטרה לכרות ברית נגד האיום העולה החדש האימפריה העוסמאנית.
אולם בסופו של דבר היא נשארה בקונסטנטינופול.
בתקופת שהותה בקונסטנטינופול ייסדה את מתחם המנזר והכנסייה שקרוי על שמה.
הכנסיה הוקדשה במקור למריה הקדושה, אולם נדבק לה השם מריה הקדושה של המונגולים על שם מריה פליאולוגינה, על אף שהיא מעולם לא הוכרזה כקדושה בידי הכנסיה היוונית אורתודוכסית.
היא העבירה במקדש שבנתה את שארית חייה. לכנסיית מריה הקדושה של המונגולים יש חשיבות היסטורית מיוחדת, בהיותה הכנסיה היחידה באיסטנבול, ששרדה את הכיבוש הטורקי ולא הוסבה למסגד. בטורקית היא מכונה הכנסייה המדממת.
תמונות:
1. כנסיית מריה הקדושה של המונגולים כיום
2. הכנסיה מבפנים
3. שימו לב לפירמנים הסולטניים שאשרו לנוצרים להחזיק בכנסיה
4. הכנסיה במאה ה-19 צייר פפאטס אלכסנדרוס גאורגיו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק