קברו של המלך החשמונאי האחרון (?)

לכבוד חנוכה פוסט על המקום בו קבור אולי אחרון מלכי החשמונאים.
ב-9 באוקטובר 1970 התגלתה מערת קבורה בגבעת המבתר שבירושלים.
במערה נתגלתה גלוסקמה (ארון קבורה) מעוטרת פרחים מרהיבה ביופיה. אבל את עיקר הסקרנות משכה כתובת שהייתה חקוקה על אחד מקירות המערה. הכתובת הייתה כתובה בכתב עברי קדום, הדומה מעט לכתב השומרוני. בתקופת בית שני אמנם עברו לכתב העברי המרובע הקרוב לכתב בו אנו משתמשים היום, אולם במטבעות, ובכתובות שונות בעלות חשיבות, העדיפו עדיין את הכתב העתיק. בכתובת בשפה הארמית כתוב כך (בתרגום לעברית):
"‬אני אבה בן הכהן אלעזר בן אהרון הגדול, ‪‬אני אבה המעונה הנרדף שנולד בירושלים ‬וגלה‬ לבבל והעלה את מתתיהו בן יהודה וקברתיו במערה שקניתי בשטר".
בתוך ארון הקבורה נתגלה שלד של אדם שניכר בו שנהרג בעריפת ראש.
כלומר אדם בשם אבה בן אלעזר הכהן, העלה לארץ את גופתו של אדם בשם מתתיהו בן יהודה, שנהרג בעריפת ראש.
ממצאים אלה הביאו חלק מהחוקרים למסקנה שמדובר בקברו של המלך החשמונאי האחרון, מתתיהו אנטיגונוס השני, שהיה בנו של המלך יהודה אריסטובולוס השני.
מתתיהו אנטיגונוס השני מלך בשנים 37-40 לפני הספירה, בחסות אויביהם של הרומאים הפרתים. הרומאים מצידם העדיפו את נאמנם הורדוס ואשרו את המלכתו על יהודה, במקום יהודה אריסטובולוס השני, ולמעשה לסיום תקופת מלוכתה של שושלת בית חשומונאי על יהודה. בשנת 37 לפני הספירה אנטיגונוס נכנע לכוחות הרומאיים, שהעדיפו את הורדוס, והובל כשבוי לעיר אנטיוכיה, שם הוצא להורג בהוראת מרקוס אנטוניוס, לבקשתו של הורדוס. הוצאתו להורג, לפי הכותבים הרומאיים הייתה בעריפת ראש, בדומה לשלד ערוף הראש שנמצא בגבעת המבתר. ניתן לפיכך להבין מהכתובת, שאדם בשם אבה בן אלעזר הכהן העלה את עצמותיו של מתתיהו (אנטיגונוס) בן יהודה (אריסטובולוס) מאנטיוכיה לקבורה ביהודה. יש לציין שהטענה כי מדובר בקברו של מתתיהו אנטיגונוס השני אינה מקובלת על כל החוקרים. בשנת 1982 נתגלתה באתר גלוסקמה נוספת, שיתכן שהיא ארון קבורתו של אבה עצמו, על שמו קרויה מערת הקבורה מערת אבה.
כיום הכתובת  ושאר הממצאים נמצאים במוזיאון ישראל בירושלים.
תמונות:
1. הכתובת כפי שנתגלתה במערה
2. המצבה של מתתיהו בן יהודה
לפוסט בפייסבוק 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק