יוגורתה נגד רומא

הכל התחיל בסכסוך פנימי בממלכת נומידיה, בערך באלג'יריה וחלק מלוב של היום. יוגורתה מלך נומידיה רצח את בן דודו הימפסל, שהיה בנו של מיקיפסה המלך הקודם. 
נומידיה התחלקה לשני מחנות תומכי יוגורתה מצד אחד, ותומכי אדרבעל אחיו של הימפסל מהצד השני. במלחמת האזרחים נצח יוגורתה ואדרבעל מהר לברוח לרומא, כדי לגייס תמיכה. יוגורתה מצידו שלח לרומא שליחים כדי לגייס תומכים לצד שלו. 
שני הצדדים נאמו בסנאט הרומי. הסנאט מצידו החליט לשלוח לנומידיה ועדת חקירה כדי להחליט מי הצד הצודק. 
בשנת 115 לפני הספירה החליטה הוועדה לחלק את נומידיה לשנים. יוגורתה יקבל את המזרח- ואילו אדרבעל את המערב עם עיר הבירה קירטה, היא קונסטנטין באלג'יריה של ימינו.
אבל יוגורתה לא היה מרוצה מההסדר ובשנת 114 לפנה"ס פלש לשטח של אדרבעל וצר על העיר קירטה.
בשנת 112 לפנה"ס הצליח יוגורתה לכבוש את קירטה. אדרבעל נרצח, וטבח נערך בתושבי קירטה בעלי האזרחות הרומית, שהיו ברובם סוחרים יוונים ואיטלקים.
דעת הקהל ברומא געשה ורעשה ודרשה נקמה. צבא רומי נשלח לנומידיה בשנת 111 לפנה"ס. יוגורתה הבין שהוא מסתבך עם הצבא הרומי. הוא התחנן בפני המפקד הרומי לוקיוס קלפורניוס בסטיה שלא יפתח במלחמה נגדו. בסטיה הסכים בתנאי שיוגורתה ישלם לרומא פיצוי עצום וימסור לו את כל פילי המלחמה שלו.
אבל לציבור ברומא זה לא הספיק הם דרשו שיוגורתה יתן דין וחשבון בפני הסנאט. יוגורתה התייצב לפני הסנאט, לא לפני שדאג לשחד את אחד הסנאטורים שהטיל וטו על המשך הדיון. וכך הדיון בעניינו של יוגורתה הופסק.
ושוב רומא התמלאה בהפגנות זעם על כך שיוגורתה יצא נקי. הסנאט הרומי החליט להדיח את יוגורטה ולהמליך במקומו את אחיינו מסיווה. ואז, בעודו שוהה ברומא, שלח יוגורתה מתנקשים שחסלו את מסיווה. הפעם הרומאים לא ותרו ושלחו צבא לנומידיה, במטרה ללמד את יוגורתה לקח.
יוגורה מצידו כרת ברית עם בוכחוס מלך מאוריטניה, ובהתחלה נראה היה שהוא מצליח לגבור על הרומאים. בשנת 109 לפנה"ס שלח הסנאט הרומי את המצביא רב המוניטין קוינטוס קקיליוס מטלוס כדי שיביא מפנה במלחמה.אחד מסגניו היה גאיוס מריוס. יוגורתה ובוכחוס החלו לנהל מלחמת גרילה בהרים.
בשנת 107 לפנה"ס חזר גאיוס מריוס לרומא במטרה להבחר לקונסול. גאיוס היה ממעמד הפלבאים (כלומר אלו שאין להם תואר אצולה, הפטריקים), שנבחר לתפקיד. הסנאט נתן לגאיוס מריוס גם את הפיקוד על הצבא הרומי בנומידיה.
נאמן למוצאו הפלבאי, החליט גאיוס מריוס על כך שגם רומאים שאינם בעלי רכוש ואנשים שאינם אזרחי רומא יוכלו להתגייס לצבא הרומי, על כל טובות ההנאה הנלוות לכך. מריוס וצבאו נחתו בנומידיה ורשמו נצחונות מרשימים. מפקד חיל הפרשים של מריוס היה קצין ומצביא שעתיד גם הוא להיות האיש החזק ברומא, לוקיוס קורנליוס סולה.
במקביל למלחמה גאיוס מריוס הצליח לסכסך בין בוכחוס ליוגורתה. בוכחוס הבין שהרומאים עומדים לנצח כרת ברית סודית בשנת 105 לפנה"ס עם הרומאים. בוכחוס הזמין את יוגורתה לפגישה. כאשר יוגורתה הגיע הוא נכבל בשרשראות והוסגר לגאיוס מריוס. בשנת 104 לפנה"ס הובא יוגורתה לרומא שם הובל במצעד הניצחון של גאיוס מריוס. הוא מת בכלא הרומאי.
תמונות (צייר ג'וזפה ברטולי אנציקלופדיה תרבות)
1. קרב בין הרומאים לנומידים
2. מטבע של יוגורתה
3. מטבע המראה את יוגורתה ובוכחוס נכנעים לגאיוס מריוס

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק