אוגוסטוס: מאת ג'ון ויליאמס

אוגוסטוס הוא רומן על חייו של הקיסר הראשון של אוגוסט, אוקטביוס, הידוע בכינויו אוגוסטוס, הנשגב. הרומן נכתב בידי הסופר האמריקני ג'ון ויליאמס
(1922-1994). יחודו של הרומן הוא באופן בו הוא כתוב. בצורת מכתבים שונים שכתבו אנשים בני תקופתו של אוגוסטוס ומתארים את חוויותיהם, ומתוך כך לומדים את תולדותיו של אוגוסטוס. בין הכותבים ניתן למנות את אוגוסטוס עצמו, את מרקוס אנטוניוס, קיקרו, קליאופטרה, יוליה בתו של אוגוסטוס, ניקולאוס איש דמשק, ועוד רבים בהם דמויות של אנשים פשוטים מהתקופה. המכתבים לא בהכרח מסודרים בסדר כרונולוגי ולעתים מכתב מתאריך מוקדם יתר בא להבהיר מכתב מאוחר יותר. הספר מתחיל ברצח יוליוס קיסר שהעלה את אחיינו ובנו המאומץ אוקטביוס. הוא ממשיך במאבקו ברוצחי קיסר לצד מרקוס אנטוניוס ואחר כך במאבקו מול מרקוס אנטוניוס ורעייתו קליאופטרה שהסתיים בנצחון אוגוסטוס בקרב אקטיום והתאבדותם של השניים. בין לבין הוא מספר על יריביו הרפובליקנים כמו הנואם הגדול קיקרו שהוצא להורג בגלל התנגדותו לאוגוסטוס. בהמשך מסופר על השתלטותו הסופית על רומא ותקופת שלטונו. על אשתו התככנית ליוויה ועל הגלות שגזר על בתו יוליה. עד מותו של הקיסר. אופן הכתיבה בצורת מכתבים מאפשר לקרוא את העלילה לכאורה ממקור ראשון של בני התקופה. לעתים גם מדגישים את הסתירות בין הגרסה הרשמית למה שקרה בפועל. כך למשל מרקוס אנטוניוס מתגאה במכתבו בנצחונו על הפרתים, בעוד אחד מקציניו הזוטרים מספר במכתבו על התבוסה באותו קרב.
הרבה מקום מוקדש בספר להגלייתה של בתו של אוגוסטוס יוליה באשמת בגידה. ואכן במקור ויליאמס התכוון לכתוב את הספר על נושא זה אך שינה את דעתו והקדיש את הספר לקיסר אוגוסטוס.
קלאסיקה, מומלץ.
תמונות:
1. שער הספר
2. פסל של אוגוסטוס (אנציקלופדיה תרבות)
3. קרב אקטיום (אנציקלופדיה תרבות, צייר ג'וזפה ברטולי)


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק