תאודורה הקיסרית הביזנטית שהתחילה מלמטה

תאודורה הייתה בתו של מאלף דובים מקפריסין שפעל בקונסטנטינופול, בירתה של האימפריה הביזנטית. אביה מת בגיל צעיר, והיא החלה לעבוד בתור זמרת ושחקנית מסוג מפוקפק, ככל הנראה גם עסקה במקצוע העתיק בעולם (לא חקלאות). 
בהמשך התאהב בה הקובולוס, המושל הביזנטי בקירינאיקה (כיום בלוב) והיא עברה אתו לאפריקה, אורח חיים שנחשב מהוגן יותר מאורח החיים הקודם שלה, אבל בכל זאת חיה עם גבר ללא נישואים. אבל הקובולוס גרש את תיאודורה. בהתחלה היא חיה באלכסנדריה,בתקופת שהותה באלכסנדריה היא "חזרה בתשובה" והפכה לנוצריה מונופיזיטית אדוקה.
בהמשך חזרה לעיר הולדתה קונסטנטינופול. בקונסטנטינופול פגש אותה לא אחר מאשר פלאוויוס פטרוס סאבטיוס איוסטיניאנוס, אחיינו של הקיסר יוסטיניוס הראשון. פלאויוס יהפוך בעתיד הקיסר יוסטיניאנוס הראשון. יוסטיניאנוס התאהב בה, אך באותם ימים החוק הביזנטי אסר נישואין בין אצילים לפשוטי העם, על אחת כמה וכמה אם מדובר באישה עם מוניטין כמו שהיה לתאודורה. יוסטיניאנוס בקש מדודו הקיסר שיבטל את החוק, אך הקיסרית האדוקה התנגדה לנישואין עם תאודורה "המופקרת". בסופו של דבר הקיסרית מתה, תיאודורה ויוסטיניאנוס נישאו בשנת 523. בשנת 527 מת הקיסר יוסטיניוס, ויוסטיניאנוס מונה לקיסר האימפריה הרומית המזרחית.
תאודורה הייתה שותפה מלאה לשלטונו של יוסטיניאנוס. במהלך מרידת ניקה בשנת 532 עודדה אותו לא לנטוש את קונסטנטינופול, מה שעשוי היה לסכן את שלטונו, עד לדיכוי המרד המלא.
תאודורה שמשה מליצת יושר עבור הנוצרים המונופיזיטים, והצילה אותם מרדיפות בידי יוסטיניאנוס שהיה נוצרי אורתודוכסי אדוק.
לעיתים נראה היה שהיא השליטה האמיתית של האימפריה למשל כאשר הדיחה את מפקד הצבא המוכשר בליסריוס, שהיה שנוא עליה בנרסס (למרבה המזל שניהם היו מצביאים מצוינים). תקופת שלטונם של יוסטיניאנוס ותאודורה נחשבת לשיא פריחת האימפריה הביזנטית. בתקופתם נבנתה כנסיית איה סופיה הנודעת בקונסטנטינופול (כיום איסטנבול) והאימפריה הביזנטית כמעט שחזרה את גודלה של האימפריה הרומית המקורית, כולל כיבוש איטליה. לא בכדי דמותם של יוסטיניאנוס ותאודורה מוכרת לנו מפסיפסים בכנסיית סן ויטאלה ברוואנה שבאיטליה (בתמונות).

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק