פרופסור יוחנן פרידמן חתן פרס ישראל

שמחתי לשמוע שבין מקבלי פרס ישראל השנה נמצא פרופסור יוחנן פרידמן, אצלו זכיתי ללמוד במחלקה ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית. הקורס אותו למדתי אצלו הוא "דת האסלאם אמונה ופולחן" ואכן פרופסור פרידמן הוא בין המומחים הגדולים בעולם לדת האסלאם, לאסלאם הקדום ולאסלאם ההודי כמו כן העביר קורסים בשפת האורדו היא שפתה הלאומית של פקיסטן.
פרופסור פרידמן נולד בצ'כוסלובקיה בשנת 1936 ועלה לישראל בשנת 1949. את עבודת המאסטר שלו הגיש בשנת 1962 בנושא המשורר והוגה הדעות הערבי- סורי, אַבּוּ אלְ-עַלַאא אלְ-מַעַרִּיּ (973–1054) הוגה שנוי במחלוקת שהואשם במינות. העבודה הוגשה באוניברסיטה העברית בהנחיית פרופסור צבי בנעט.
בשנת 1966 סיים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת מקגיל שבמונטריאול. במקגיל הוא למד את שפת האורדו והתמחה באסלאם ההודי. עבודת הגמר בהנחיית פרופסור צ'ארלס אדמס, עסקה במיסטיקאי ההודי המוסלמי, אחמד סרהינדי (מת 1624). הדוקטורט עובד לספר "שיח אחמד סירהינדי: תיאור חשיבתו ומחקריו של דמותו בעיני הדורות הבאים", שיצא בהוצאת אוניברסיטת מקגיל בשנת 1971 ובהוצאת אוניברסיטת אוקספורד ב2002.
ספר נוסף שהוצאי הוא "המשכיות הנבואה: היבטים בהגות הדתית האחמדית ורקעה הימי ביניימי" על האחמדיה, זרם אסלאמי שהוקם בהודו של המאה ה-19.
ספרו השלישי היה תרגום של ספרו של ההיסטוריון אלטברי (מת ב-923) ספר על כיבושי הערבים במאה השביעית והעל כיבוש סוריה וארץ ישראל מהביזנטים ועל נפילת האימפריה הפרסית הססאנית.
ספרו האחרון "סובלנות וכפייה באסלאם: יחסי גומלין תוך-דתיים במסורת המוסלמית" יצא בשנת 2003 באוניברסיטת קימברידג' והוא עוסק ביחס האסלאם לדתות אחרות. כמו כן כתב מאמרים רבים לכתבי עת וקבצי מאמרים חשובים בארץ ובעולם.
פרופסור פרידמן שמש החל ב1966 כמרצה וחוקר באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא שמש כראש המכון ללימודי אסיה ואפריקה, ראש המדרשה ללימודים מתקדמים של הפקולטה למדעי הרוח, ראש הפקולטה למדעי הרוח, ראש החוג לשפה וספרות ערבית. כמו כן שמש עורך של כתב העת Jerusalem Studies in Arabic and Islam. כיום הוא פרופסור אמריטוס של האוניברסיטה העברית ומרצה עבור מרכז שלם בירושלים. הוא חבר האקדמיה הישראלית למדעים ומשמש באקדמיה כיושב ראש ועדת פרסומים וכיו"ר חטיבת מדעי הרוח של האקדמיה למדעים.
תמונות:
1. פרופסור יוחנן פרידמן
2.אַבּוּ אלְ-עַלַאא אלְ-מַעַרִּיּ
3. קברו של אחמד סירהינדי בסירהינד שבהודו
4. עמוד מתוך כתבי אלטברי בתרגום לפרסית של אלבלעמי



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק