המלאך השחור מאת מיקה ולטארי:

רגל יום השנה לנפילת קונסטנטינופול (ראה גם הפוסט מיום השנה https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=492653307555877&id=477237389097469 ) אדבר על המלאך השחור, ספרו של הסופר הפיני מיקה ולטארי (על ספרו שנהאת המצרי דברנו בפוסט הזהhttps://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=591203161034224&id=477237389097469).
המלאך השחור הוא ספר העוסק בחודשיה האחרונים של העיר קונסטנטינופול לפני נפילתה בידי האימפריה העוסמאנית, מה שהווה נפילתה של האימפריה הרומית המזרחית- הביזנטים אחרי יותר מאלף שנים. ולטארי מתאר בצורה נפלאה את כל מה שנלווה לנפילתה של העיר, שהייתה שריד עלוב לעיר ששלטה בעבר על כל אגן הים התיכון. גיבור הספר הוא ז'אן אנז'- יוהאנס אנגלוס, יליד אביניון שבצרפת, אז מושב האפיפיור. בעורקיו זורם דם של קיסרי ביזנטיון. בשפת המקור הספר נקרא יוהאנס אנגלוס.
אנגלוס מגיע לקונסטנטינופול, אחרי שעבד בשרות העוסמאנים ומחליט להצטרף למגני העיר. הוא מוצא עיר שהיא רק צל של פאר העבר, העזובה וההזנחה נמצאים בכל מקום. בנוסף על אלה ישנה מתיחות גדולה בין היוונים המקומיים לבין הלטינים- קתולים ממערב אירופה, בעיקר סוחרים מוונציה וגנואה, שבמקום להתאחד במטרה להלחם באיום החיצוני עסוקים במריבות ובמשחקי כבוד על רקע דתי. ביאושו מכריז הקיסר הביזנטי האחרון קונסטנטינוס ה11 על הצטרפות לכנסייה הקתולית, במטרה לקבל סיוע מהאפיפיור והעולם הקתולי, מה שמביא לזעם נגדו בקרב רבים מבני העם שרואים בו כופר, ובפרישת רבים מאנשי הכנסייה.
מעבר לחומה עומד הצבא העוסמאני המאיים חמוש בתותחי ענק מעשה ידי בונה התותחים ההונגרי אורבן. מדי פעם מצליחים הביזנטים ובני בריתם לגרום מעט אבדות לעוסמאנים מה שגורם להם מעט תקווה שאולי לא הכל אבוד.
בין לבין מתאהב אנגלוס באנה ביתו של המגדוכס נוסטרס המשנה לקיסר, ונושא אותה לאישה בסתר. בסופו של דבר אחרי חודשים של מצור פורצים העוסמאנים את חומות קונסטנטינופול ב29 למאי 1453. הקיסר מצטרף לקרב כלוחם מהשורה ונופל בקרב. הסולטן העוסמאני מקבל את הכינוי מחמט הכובש.
הפרקים האחרונים של הספר מדברים על הסדר החדש בעיר.
הספר כתוב בלשונו הכמעט תנכית של המתרגם אהרון אמיר, מצליח להעביר את סיפור נפילת העיר בצורה מרתקת.
תמונות:
1. שער הספר
2. מחמט הכובש בשער "העולם מראשיתו ועד ימינו" צייר סרג'יו ריצאטו
3. חומת קונסטנטינופול
4. מצודת רומלי שבנו העוסמאנים בזמן המצור
5. כנסיית חורה בה התכנסו לתפילות בזמן המצור
6. מגדל גלאטה שנבנה בידי אנשי גנואה

לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק