סולטן אלאטרש הגיבור הלאומי הדרוזי

בכמה מכפרי הדרוזים עומד במקום מרכזי פסל של דמות מרשימה, לעתים רכוב על סוס, לעתים מחזיק דגל או חרב. מיהו האיש שמונצח בפסלים אלה?
מדובר בסולטן אלאטרש (1891-1982), מנהיג המרד הדרוזי הגדול נגד השלטון הצרפתי בסוריה. סולטן באשה אלאטרש, החל את הקריירה הצבאית שלו בצבא העוסמאני. אחר כך הצטרף לבצא הערבי של האמיר פייסל ולורנס איש ערב. המדינה של פייסל בסוריה לא החזיקה מעמד ונכבשה בידי הצרפתים. כאן הגיעה ההתנגשות הראשונה של אלאטרש מול השלטון הצרפתי. 7 ביולי 1922 לכדו חיילים צרפתים את אדהם חנג'ר, שיעי מלבנון שניסה להתנקש במושל הצרפתי אנרי גורו. חנג'ר בקש מקלט בביתו של אלאטרש. הוא נעצר כאשר אלאטרש נעדר מהבית. אלאטרש דרש מהצרפתים את שחרורו, אך הצרפתים סרבו לדרישה. בתגובה תקפו אלאטרש ואנשיו שיירה צרפתית בה האמינו שחנג'ר מובל. הצרפתים מצדם הוציאו נגדו צו מאסר והוא ברח לעבר הירדן. בהמשך קבל חנינה מהצרפתים וחזר לסוריה.
ב-23 באוגוסט 1925 הכריז סולטן אלאטרש על מרד נגד השלטון הצרפתי, שכונה "המרד הדרוזי הגדול" המרד חרג במהרה מגבולות הר הדרוזים (ג'בל דרוז) הופך למרד כלל סורי נגד הצרפתים, ואף גלש לעתים ללבנון. המרד דוכא בסופו של דבר בידי הצרפתים בשנת 1927. אלאטרש נידון למוות ושוב ברח לירדן. ב1936 כאשר נחתם הסכם העצמאות בין הצרפתים לסורים ניתנה לו חנינה והוא שב לסוריה והתקבל בתשואות.
סולטן אלאטרש היה גיבור לאומי דרוזי, על אף שכלאומן ערבי בטח היה מתנגד לכינוי כזה.
תמונות:
1. סולטן אלאטרש
2. הפסל בחורפיש
3. הפסל בפקיעין (משמאל מחזיק דגל)
4. הפסל במג'דל שמס (פסל חסן חאטר)

לפוסט בפיסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק