נפילתם של הממלוכים

אומרים שאחת הסיבות להפסדים צבאיים היא האמונה שמה שהיה במלחמות העבר הוא שיהיה, במיוחד כאשר העבר הצבאי הוא מפואר. לעיתים ההנחה הזו גורמת לקיפאון ושמרנות בצבא, כאשר העולם מתקדם, ברגע האמת מגלים שמה שהיה טוב בעבר לא מספיק כדי לנצח מלחמה בהווה. זה בדיוק מה שקרה במאה ה-16 לאימפריה הממלוכית.
הממלוכים היו מוסד צבאי מדיני יחודי. מסיבות פוליטיות, החלו שליטים שונים בעולם המוסלמי לבנות צבאות המורכבים מעבדים. לרוב מדובר היה בעבדים ממוצא טורקי. במצרים הגולם קם על יוצרו ובמאה ה-13 הממלוכים השתלטו על כס הסולטן. באופן מפתיע הסולטנים הממלוכים לא הורישו את כס הסולטנות לבניהם אלא לעבדים ממלוכים שקנו. הסולטנות הממלוכית התחלקה לשתי תקופות בתקופה הראשונה שלטו ממלוכים ממוצא טורקי, ובשנייה ממוצא צ'רקסי.
הממלוכים הוכיחו את עצמם ככוח צבאי רב עוצמה, שנשען על חיל פרשים. שיא השיאים היה כשהדפו את הצבא המונגולי מטיל האימה בקרב עין ג'אלות (1260 לייד עין חרוד). הממלוכים בנו אימפריה שכללה מלבד מצרים גם את ארץ ישראל סוריה והערים הקדושות מכה ומדינה.
במקביל התחזק כוח חדש, האימפריה העוסמאנית. בשנת 1516 פנה הסולטן העוסמאני סלים הראשון "האכזר", שסיים את מלחמתו נגד הפרסים, למלחמה בממלוכים.
הקרב הראשון בין העוסמאנים לממלוכים נערך במארג' דאבק, צפונית לחלב (כיום בסוריה) תחילה היה יתרון מסוים לממלוכים. אלא שהעוסמאנים התקדמו עם הזמן והשתמשו בתותחים וברובי ארקבוז, בעוד הממלוכים מסתמכים על פרשים חמושים בנשק קר ומפקידים את מעט הנשק החם שהיה להם בידי יחידות שוליות. בהמשך שוב ניצחו העוסמאנים את הממלוכים בקרב חאן יונס. בינואר 1517 שוב גברו על הממלוכים בקרב רידניה וכבשו את מצרים כך הקיץ הקץ על האימפריה הממלוכית ומצרים צורפה לאימפריה העוסמאנית.
1. סלים האכזר
2. סלים האכזר פולש למצרים
3. נשקו של טומן ביי הסולטן הממלוכי האחרון

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק