דיויד הראשון מלך סקוטלנד

דיויד הראשון היה מלך סקוטלנד בשנים 1124-1153.
בשנת 1138 פלש הצבא הסקוטי בפיקודו של המלך דיויד לצפון אנגליה. הוא ערך שם מעשים של שוד הרג וביזה. הסקוטים ניצלו את חולשתו של מלך אנגליה סטיבן מבלואה, נכדו של ויליאם הכובש, וכבשו את   את קרלייל, ניוקאסל, אלנוויק, וארק ונורהאם.
ביוני 1138 התנגשו הצבא האנגלי והצבא הסקוטי בקרב קליאת'רו, והסקוטים רסקו את הצבא האנגלי.
דיויד הראשון ראה עצמו שליט לגיטימי של אנגליה, בשל הדם האנגלי שזרם בעורקיו. אמו הייתה צאצאית של אלפרד הגדול ושל אתלסטיין, מלכי אנגליה לפני פלישת הנורמנים. הוא עצמו היה נשוי למוד רוזנת הנטינגטון, בתו של וולטהוף,
הרוזן האחרון של נורת'ומבריה, שנרצח ב-1176 בפקודת ויליאם הכובש, ויורשת שטח עצום של קרקעות. בנוסף על אלה בילה חלק ניכר מחייו הבוגרים בחצרו של הנרי הראשון מלך אנגליה.
דיויד ערך רפורמות מקיפות בסקוטלנד על פי המודל הנורמני, שמכונות הרפורמות הדיוידיאניות. בנוסף על כך יבא לסקוטלנד אבירים ובעלי קרקעות נורמאניים. הוא נצל את מלחמת האזרחים שהייתה באנגליה בין המלך סטיבן בלואה לנסיכה מתילדה, מה שהוכרזה בידי המלך הקודם הנרי הראשון כיורשת העצר.
הוא בנה צבא של 26,000 חיילים שכלל חיילים סקוטיים, נורמניים ונורת'ומבריים.
בשנת 1150 כמעט הצליח להשתלט על איי אורקני, אך נאלץ לסגת משם בגלל ציו של אייסטיין השני מלך נרווגיה. עם מותו של דיויד בשנת 1153, נראה היה שהגבול בין אנגליה וסקוטלנד השתנה לתמיד. אולם יורשו של סטיבן מבלואה, הנרי השני מלך אנגליה הכבש מחדש את כל השטחים האנגליים שדיויד כבש.
1. חותמו של דיויד הראשון
2. דיויד הראשון לצד יורשו מלקולם הרביעי
3. מטבע כסף של דיויד הראשון
4. מנזר מלרוז אבי שנבנה בתקופת שלטונו שלדיויד הראשון
5. הסקוטים מביסים את האנגלים בקרב הדגל 1138
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק