הצבא השחור

הצבא השחור, היה יחידת שכירי חרב מפורסמת בתקופת שלטונו של מתיאש הוניאדי שנודע בשמו הלטיני מתיאס קורבינוס מלך הונגריה  ( מלך 1458-1490). היחידה מנתה בשיאה 20 אלף רגלים ו-8,000 פרשים, בני עמים שונים- הונגרים, בוהמים, פולנים וגרמנים.  מתיאש קבל את הרעיון להקמת הצבא כשקרא את כתביו של יוליוס קיסר. בראש הצבא עמד הצ'כי יאן ייסקרה.
 אחד מכל ארבעה חיילי הצבא היה חמוש ברובה ארקבוז, ככל הנראה מדובר בצבא החמוש ביותר בנשק חם באותה תקופה. יחד עם יחידות אחרות הצליח מתיאש הוניאדי, בשיא כוחו להחזיק צבא בן 90 אלף חיילים.  הם נקראו הצבא השחור בגלל השריונים השחורים שעטו על גופם.
הצבא השחור כבש חלק ניכר מאוסטריה, כולל הבירה וינה בשנת 1485. בנוסף כבש חלקים גדולים מבוהמיה ומורביה היא צ'כיה של ימינו, ואת שלזיה, שנמצאת כיום בפולין.
 בשנת 1479 הביס את הצבא העוסמאני בקרב שמכונה קרב שדה הלחם.  אחרי מותו של מתיאש קורבינוס,הניסיון להמליך את בנו יאן הוניאדי (שכונה גם כן בלטינית קורבינוס) למלך לא התקבל על כל האצולה ההונגרית, והחלה מלחמת אזרחים. בשנת 1492 הפסיקו לשלם לצבא השחור את המשכורות. בעקבות כך חלק מהצבא ערק ועבר לשרת את האימפריה הרומית הקדושה, שפלשה להונגריה. חלק אחר מהצבא שדד כנסיות  ומנזרים.
תמונות:
1. לוחם בצבא השחור
2. מתיאש הוניאדי
3. הצבא השחור נלחם נגד הצבא העוסמאני
4. אבירים מהצבא השחור מגינים על סמלו של מתיאש הוניאדי בכנסיית מתיאש בבודפשט
5. הצבא השחור מגן על טירה 1480
7-6. מגנים הונגרי מהתקופה
8. חיילי הצבא השחור ערוכים לקרב
9. קרב שדה הלחם צייר יון אוסולבויה
10. מתיאש הוניאדי מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולילפוסט בפייסבוק









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק