דוניה לאונורה דה גוזמן

דוניה לאונורה דה גוסמן (1310-1351) הייתה שייכת לאחד מבתי האצולה החשובים ביותר בקסטיליה. אביה היה  פדרו נונייס דה גוסמן ואמו חואנה פונסה דה ליאון. כנהוג בבתי האצולה אותם ימים חתנו אותה הוריה בנעוריה עם אציל בשם חואן ולסקו, אולם בעלה מת כעבור שלוש שנים והותיר אותה אלמנה בגיל 18.
אותם ימים שלט בקסטיליה המלך אלפונסו ה-11. הוא היה נשוי לבת דודתו מריה מפורטוגל. בגלל קרבת המשפחה ביניהם, היו צריכים היתר אפיפיורי מיוחד כדי להתחתן. אלו לא היו נישואי אהבה. מריה מפורטוגל לא הייתה מרוצה מהנישואים ודאגה להפגין את זה לא פעם, אבל אלו היו נישואים שנבעו מאילוצים פוליטיים.
אלא שלאלפונסו הייתה אישה נוספת לא רשמית, לא אחרת מלאונורה דה גוסמן, אתה היה בקשר עוד לפני שנשא את מריה מפורטוגל לאישה. יותר מזה, כשהתחתן, היו לו וללאונורה כבר כמה ילדים משותפים.
וכך נהל המלך אלפונסו שני בתים, אחד עם לאונורה וילדיה, והשני עם מריה ובנה המלך לעתיד  פדרו הראשון. אלא שלאט לאט מריה נדחקה מהחיים הפוליטיים, ולאונורה, על אף שלא יכלה לשאת בתואר המלכה באופן רשמי, שמשה כמלכה דה פקטו. לאונורה ילדה לאלפונסו 10 ילדים, והייתה אהובה על בני עמה, כאילו הייתה מלכתם האמיתית.
בשנת 1350 מת המלך אלפונסו בן ה-39 מהמגפה השחורה במהלך מצור על גיברלטר.
פדרו הראשון בן ה-16 עלה לשלטון. המלכה האם, מריה מפורטוגל, רצתה נקמה. לאונורה, ידעה שעליה להזהר, וברחה לסביליה. אלא שהיא נתפסה ונכלאה בידי אנשי המלכה. את זמנה בשבי הקדישה כדי למצוא לבנה הבכור אנריקה כלה, שתבטיח את השרדותו ואת יציבותו הכלכלית, הכלה שנבחרה הייתה חואנה מנואל, בתו של ראש עיריית מורסיה. בעקבות כך הורתה מריה לכלוא את לאונורה בבידוד בקרמונה. בשנת 1351 הוצאה לאונורה להורג בתלייה בהוראה ישירה של מריה מפורטוגל.
18 שנים מאוחר יותר בנה אנריקה דה טרסטמרה רצח את אחיו למחצה פדרו הראשון, ועלה לשלטון כמלך אנריקה השני. וכך עלתה לשלטון בקסטיליה שושלת חדשה שושלת טרסטמרה.
תמונות:
1. אלפונסו ה-11 מלך קסטיליה ולאון
2. לאונורה נפרדת פעם אחרונה מבנה אנריקה ציור של אלפונסו אמורוס אי בוטייה
לפוסט

בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק