יוהאן מלוקסמבורג

יוהאן מלוכסמבורג (1296-1346) היה רוזן לוכסמבורג (1313-1346), מרגראב של מוראביה (כיום בצ'כיה 1311-1333), מלך בוהמיה (כיום בצ'כיה 1311-1346) ונשא גם את תואר מלך פולין (1310-1335).
יוהאן היה בנו של קיסר האימפריה הרומית הקדושה הינריך השביעי ואשתו המלכה מרגרט מברבנט. אחותו, מריה מלוכסמבורג הייתה מלכת צרפת מתוקף נישואיה למלך שארל הרביעי. אחות אחרת, באטריקס מלוקסמבורג הייתה מלכת הונגריה בגלל נישואיה למלך קרוי הראשון.


למרות שגדל באזור השפעה צרפתי למד בפריז והתחנך בצרפת, יוהאן התערב בעיקר בפוליטיקה גרמנית ומרכז אירופית. בשנת 1310 אביו חתן אותו עם הנסיכה אליסה, אלמנתו של המלך הצ'כי שנרצח וצלאב השלישי, ואחת מבנותיו האחרונות של בית המלוכה הצ'כי, בית פשימישל. עובדה זו הפכה אותו לטוען לכתר הצ'כי. הוא התקדם עם צבאו לעיר פראג, שם נבחר למלך הצ'כים במקום המלך הקודם, הינריך מקרינתיה שנמלט.
מתוקף היותו מלך צ'כיה, הוא הפך לנסיך בוחר של האימפריה הרומית הקדושה, כלומר, הייתה לו זכות לבחור את הקיסר. בנוסף הוא הפך לטוען לכתר של הונגריה ופולין, בגלל שוצלאב השלישי עליו השלום נשא בתארים הללו. בשנת 1314 התמודד על תואר קיסר האימפריה הרומית הקדושה, אבל הפסיד ללודויג הרביעי מוויטלסבאך.
בתקופת שלטונו בצ'כיה, הוא נתקל באצולה מקומית, שלא ממש אהבה אותו בגלל היותו זר, לכן העדיף לוותר על תואר מלך בוהמיה ולהעביר את מרבית זמנו במסעות באירופה בחצר משפחתו בלוכסמבורג ובחצר מלך צרפת.  בשלזיה, פולין ליטא, טירול, צפון איטליה ומושב האפיפיור דאז באוויניון שבצרפת.
במלחמה בין פולין למסדר האבירים הטווטוני  בין 1326 ל-1332 תמך בטווטונים, בגלל יריבותו עם מלך פולין ולדיסלב הראשון. בהמשך שכנע את מלך פולין הבא, קזימיר השלישי, שיוותר על תביעותיו בשלזיה, בתמורה לכך שיוהאן יוותר על תביעתו למלך פולין.
בשנת 1336, בעת שהותו בליטא, חלה בדלקת עיניים חמורה, על אף שטופל בידי הרופא הצרפתי הנודע גי דה שוליאק, מאבות הכירורגיה המודרנית, אבד את מאור עיניו. מאז נודע בכינוי יוהאן העיוור.
על אף עוורונו, המשיך במסעותיו. הוא מונה בידי מלך צרפת למושל מחוז לנגדוק. מתוקף היותו מושל לנגדוק, השתתף במלחמת מאה השנים בצד של מלך צרפת. הוא נהרג בתבוסה הצרפתית בקרב קרסי בשנת 1346. לפי האגדה, הנסיך מווילס אדוארג הנסיך השחור החליט לאמץ את סמלו הכנף השחורה, שמופיע עד היום בשיניויים בסמל הנסיך מווילס.
בנו הבכור וצלאב, זכה להיות מלך בוהמיה במקומו ואף ההפך בהמשך להיות קרל הרביעי, קיסר האימפריה הרומית הקדושה.
פראג בקליפת אגוז
הדגלן
תמונות:
1. יוהאן מלוכמבורג כמלך בוהמיה
2. נישואי יוהאן עם מרגרט מבוהמיה
3. קרב קרסי מתוך אנציקלופדיה תרבותלפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק