המלחמות המקדוניות


בשנת 199 לפני הספירה התקדם צבאו של פיליפוס החמישי מלך מקדוניה, לעבר בנות בריתה של רומא פרגמון (כיום בטורקיה) ורודוס. הרומאים, שזכרו לו את שתוף הפעולה עם חניבעל, קדמו צבא למול חופי האי קרקירה (כיום קורפו). בשנת 198 לפני הספירה שלח הסנאט הרומי את הקונסול הצעיר טיטוס קוינטיוס פלמנינוס, שיכריע את המקדונים.  הוא יצא בראש צבא של 800 פרשים ו-8,000 רגלים, וניסה לפתוח במלחמה מול המקדונים, אך אלה התבצרו בעמדותיהם. משתפי פעולה מקומיים סייעו לרומאים לתקוף את העמדות המקדוניות מאחור. הקרב הסתיים בניצחון רומי, בעקבותיו נכבשו חלקים ממקדוניה ויוון בידי הרומאים. בינתיים התחלקו ערי יוון ומקדוניה, בין כאלה שתמכו ברומאים, לכאלה שהמשיכו לתמוך במלך פיליפוס.
המלך פיליפוס החליט להשיב מלחמה ובנה צבא שכלל 16,000 כידונאי פלנקס, 7,500 רגלים ו-2,000 פרשים. למצביא הרומי פלמיניניוס מצידו היה צבא שמנה 20,000 רגלים, 1,200 פרשים ועוד כמה אלפים חיילים יווניים נאמנים לו.
ביולי 197 לפני הספירה נערך קרב בקינוס קפלי  במחוז תסליה (כיום ביוון).
קרב קינוס קפלי היה מבחן לשתי שיטות לחימה שונות לחלוטין, הפלנקס המקדוני, שהוכיח את עצמו בעבר לעומת שיטת הלוחמה הרומית שהייתה מבוססת על רגלים קלים יותר. הפלנקס הייתה שיטה קטלנית מול צבאות שתוקפים מהחזית, אבל חסרונה היה שלחיילים לא הייתה יכולת תמרון אחורה ולצדדים. פלמנינוס ידע זאת ותקף את המקדונים דווקא מהאגפים ומאחור. 8,000 חיילים מקדונים נהרגו ו5,000 נפלו בשבי. 
בעקבות התבוסה המקדונית נאלץ פיליפוס לחתום הסכם כניעה בו התחייב לא להתערב בענייני הערים היווניות החופשיות.
בינתיים פיליפוס החמישי מת ועלה לשלטון בנו פרסאוס. פרסאוס חדש את המלחמה נגד רומא. פרסאוס ניסה לעורר איבה לרומאים בערי יוון. במקביל גייס צבא של 40 אלף רגלים ו-4,000 פרשים. הצבאות התנגשו ביניהם מספר פעמים ללא הכרעה.
בשנת 168 לפני הספירה נפגשו שני הצבאות בפידנה שבמקדוניה. בראש הצבא הרומי עמד המצביא המוכשר אמיליוס פאולוס, שדאג לחזק את הצבא הרומי במקדוניה ולהזרים תגבורות. ושוב הוכיח הצבא המקדוני שהוא סוס שיודע רק טריק אחד. והרומאים החמושים בנשק קל הקיפו את הצבא המקדוני החמוש בחניתות ענק כבדות מאחור ומהאגפים ועשו שמות בצבא המקדוני. 20 אלף חיילים מקדוניים סיימו את חייהם בקרב. מקדוניה הפכה סופית לפרובינציה רומית.
תמונות:
1. חייל מקדוני משמאל וחייל רומי מימין שימו לב לקלות התנועה של הרומאי לעומת המקדוני מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. מטבעות זהב של קוינטוס פלמנינוס ופיליפוס החמישי מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
3. מטבע של פרסאוס מלך מקדוניה ומטבע לרגל הניצחון  מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
4. אנדרטת קרב פידנה בדלפי שביוון  מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
5. מצעד הניצחון של אמיליוס פאולוס  מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
6. חיילים רומיים ביוון מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק