כניעת הצי ההולנדי לצרפת המהפכנית

בקיץ 1794 פלש צבא צרפת המהפכני בפיקוד הגנרל ז'אן שארל פישגרו לארצות השפלה המאוחדות. תחילה נכבשה בריסל, אחר כך אנטוורפן. אלא שאותה שנה החורף התחיל מוקדם מהצפוי והחל גל קור שגרם לתעלות המפורסמות של הולנד לקפוא, מה שסייע לצבא הצרפתי להתקדם במהירות בגלל שהתעלות כבר לא הוו מכשול. בינואר נכבשו אוטרכט ואמסטרדם. שליט הולנד הנסיך וילם החמישי מאורנג' נאלץ לברוח לאנגליה, והצרפתים הכריזו על הקמת הרפובליקה הבטאווית.
בדצמבר 1794 הורה וילם החמישי לצי בפיקוד אדמירל הנדריק ון קינסברחן להתרכז במרדיפ שבקרבת דן הלדר. הקור העז גרם לים לקפוא והספינות נותרו תקועות בקרח. ההולנדים עשו נסיונות רבים להמיס את הקרח, אך ללא הצלחה הולנדים הבינו, שאם יגיעו הצרפתים ציים יהפוך לטרף קל לצבא היבשה הצרפתי.
בתאריך 21 לינואר 1795 הגיעה אל הקצין בכיר ביותר של הספינות קפטין ה. ריינטייס הוראה מאדמירל ון קינסברחן, לא להשיב מלחמה במקרה שיגיעו הצרפתים. זו גם ההחלטה שקבל הפרלמנט באמסטרדם.
באמצע ינואר 1795 נודע לגנרל פישגרו על הצי ההולנדי התקוע בקרח. הוא הורה לבריגדיר גנרל יאן וילם דה וינטר, הולנדי שערק לצרפת בתקופת המהפכה, שימנע בכל מחיר מהצי ההולנדי לברוח לבריטניה או לאזור זילנד, שעדיין לא נכבש, והיה בידי בית אורנג'.
בליל ה-23 לינואר 1795 הגיע למרדסיפ מפקד הגדוד קומנדנט לואי ז'וזף לאור (לימים יוטננט גנרל) בראש 780,  רגלים 128 פרשים ו-39 תותחנים עם שישה תותחים. בבוקר לאור דהר על סוסו עם כמה פרשים מרגימנט ההוסארים השמיני לספינת הדגל ההולנדי "אדמירל פיט היין" בפיקודו של קפטיין ריינטייס.
הצרפתים וההולנדים ניהלו משא ומתן שנמשך חמישה ימים בו הוסכם, שאנשי הצי ההולנדי ישארו בנמל הלווטלאוס, שם ישהו תחת משמעת צבאית וללא רשות לעזוב. הספינות נותרו תחת דגל הולנדי ולא היה צורך לפרקן מנשקן. בעקבות המקרה הזה נוצרה אגדה על חיל הפרשים הצרפתי שהביס בקרב את הצי ההולנדי התקוע בקרח, אולם לא היה קרב כלל ביניהם.
תמונות:
1. גנרל פישגרו
2. הפרשים הצרפתים דוהרים לעבר הצי ההולנדי
3. חיל הפרשים הצרפתי מול הצי ההולנדי צייר שארקל מוזן
4. לכידת הצי ההולנדי בידי הצרפתים צייר לאון מורל פטיו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק