קרב בית זכריה

מאת אפי ברק
נר חמישי. קרב בית זכריה הוא הקרב החמישי במרד החשמונאים, שהתחולל ככל הנראה בשנת 162 לפנה"ס באזור שבין בית זכריה (אזור ראש צורים) לבית צור (אזור כרמי צור), בין כוחות המורדים בראשות יהודה המכבי, לבין צבא סלאוקי בפיקוד ליסיאס, המושל של החלק המערבי של האימפריה הסלאוקית והעוצר של אנטיוכוס החמישי אאופטור. עילת הקרב הייתה המצור של יהודה על מצודת החקרא. בעוד שעל מסעות הקרב של החשמונאים בעבר בירדן ואף לשפלה יכלו השלטון לעבור בשתיקה, בנוגע למעשיו ביהודה הם היו חייבים לפעול, לכן הוחלט לשלוח כוחות בסדר גודל שלא היה לו תקדים עד אז. היה הקרב הראשון אליו הגיעו הסלאוקים עם צבא גדול, שכלל את מיטב היחידות המלכותיות, בהן גם פילי מלחמה.
על פי בצלאל בר כוכבא הכוחות הסלאוקים נעו בשני מסלולים, רוב הכוח צעד במיצר ומיעוטו על גבי הרכסים השולטים, הכוח שצעד בעמק התרחב והתכווץ לפי תנאי השטח. שיטת תנועה דינמית שהתחדשה בקרב בית זכריה, איפשרה לכוחות הסלווקים להיות בכוננות מתמדת ולהגיב בכל מצב. לאחר מתקפה מוצלחת של יהודה שבה נהרגו כמה מאות חיילים סלאוקים (לפי יוספוס מיחידת סיור רכובה), צבא החשמונאים ניגף בפני מערכי הפלנקס החזקים של הסלאוקים, שלוו בפילים. מעשה הגבורה של אלעזר רק המחיש את המצב הנואש בו עמדו הכוחות היהודים. יהודה המכבי נסוג עם שארית כוחותיו למעוזו הישן שבהרי גופנה, והצבא הסלאוקי התפנה לטהר את קיני המורדים מהאזורים הצפוניים והדרומיים של ירושלים.
ליסיאס הגיע לירושלים והטיל מצור על המקדש. אך בעיצומה של המערכה, כאשר נצורי המקדש הירושלמי כמעט נספו ברעב, הוסר לפתע המצור. היה זה בעקבות שמועות שהגיעו לליסיאס בדבר פיליפוס, האפוטרופוס של אנטיוכוס החמישי, ששב לאנטיוכיה משדות הקרב מול ממלכת פרס ומדי בראש צבאותיו, כשהוא מתכונן להשתלט על הממלכה הסלאוקית.
תוצאות של הקרב הזה, היו הסכם פשרה ברוח אגרתו של אנטיוכוס אפיפנס מניסן 164 לפנה"ס, ובה מימוש הפריבילגיה הישנה של הזכות לחיות על פי חוקי האבות, שמשמעה אוטונומיה, לפחות דתית-פולחנית, ומתוך כך יישמט הבסיס להתפרצות המרד וכעת – להמשכו. כך יצא שאף שהחשמונאים הפסידו במערכה זו, הם בכל זאת הצליחו להגיע להישג פוליטי נאה, שבו הממשל הכיר בזכותם הדתית, ונסוג מהניסיון לכפיה של הדת ההלניסטית.
הר כותב כי אף ש"מעמדו של יהודה המקבי לא הוגדר רשמית, אבל למעשה הוא נשאר עומד בראש כוחות מזוינים גדולים ויכול היה על נקלה להפעיל אותם ולרוקן את שלטונו של הכוהן הגדול מטעם מכל כוח ממשי, כיוון שהשלטון למעשה חזר לידיו של יהודה המקבי".
https://he.wikipedia.org/wiki/קרב_בית_זכריה
תמונות:
1. מפה
2. חיילים סלווקים כולל שכיר חרב גלאטי (קלטי מאנטוליה) ומתנדב מתייוון מיהודה צייר אנגוס מקברייד
3. צבא יווני מתוך התנ"ך שלי בתמונות
4. אלעזר והפיל מתוך התנ"ך שלי בתמונות
5. יהודה המקבי ואנשיו בתום קרב בית זכריה מתוך התנ"ך שלי בתמונות
6. קרב בית זכריה מאת יקטרינה צ'ודנובסקי
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק