אלכסיוס אפוקקוס

אלכסיוס אפוקקוס (מת 1345) נולד למשפחה יוונית פשוטה בביתיניה שבאנטוליה (טורקיה של ימינו). הוא למד אצל המלומד תאודורוס הירטקנוס, ובזכות השכלתו השתלב עד מהרה בהיררכיה של האימפריה הביזנטית. תחילה כגובה מס, אחר כך בתפקידי שלטון מקומיים. בסופו של דבר הגיע בשנת 1321 לחצר הקיסרית בהתחלה בתפקיד פרקויממונוס- כלומר אחראי משק הבית של הקיסר. בעקבות כך היה שותף לקשר של יוהאנס קנטקוזנוס נגד הקיסר אנדרוניקוס השני פליאולוגוס, בו הוחלף הקיסר בנכדו אנדרוניקוס השלישי, כשאנרוניקוס השלישי עלה לשלטון מינה את אלכסיוס לתפקיד מסזון כלומר ראש השרים באימפריה וגם כאחראי על האוצר הקיסרי.
בשנת 1341 הוענקה לו המשרה הגבוהה של מגה דוקס והפיקוד על הצי הקיסרי. הוא השקיע בצי כסף רב, כולל 100,000 היפרפירון שהוציא מכיסו.
אחרי מות של הקיסר אנדרוניקוס התחלקה האימפריה לשתי סיעות בעניין הירושה. מצד אחד סיעתו של קנטקוזנוס, ומהצד השני סיעתו של הפטריאך יוהאנס ה-14 קלקאס, בתמיכת אלמנתו של אנדרוניקוס אנה מסבויה.
אלכסיוס אפוקאוקוס תמך במחנה של הפטריאך בגלל סרובו של קנטקוזינוס להצעותו לקחת את כס הקיסר.
ביולי 1341 עזב קנטקוזנוס את קוסטנטינופול, כדי להלחם באויבי האימפריה. אפוקקוס נצל את ההזדמנות כדי לקדם את עצמו. אפשר לצי טורקי להכנס לדרדנלים. הוא ניסה לחטוף את בנו של אנדרוניקוס השלישי, יוהאנס החמישי אבל כשל במשימתו וברח לארמונו. כשקנטקוזינוס חזר כמנצח החליט להעניק חנינה לאפוקקוס.
כשקנטקוזנוס שוב יצא למלחמה, השתלטו אפוקקוס והפטריאך על השלטון, הם כלאו את בני משפחת קנטקוזנוס (אמו מתה בכלא) ואנה מסבויה הכריזה על אפוקקוס כאורבן פרפקט- כלומר מעין ראש עיר של קונסטנטינופול.
בעקבות כך הכריז על עצמו יואנס קנטקוזינוס כקיסר באוקטובר 1341. בתגובה המליכו מתנגדיו את יוהאנס החמישי לקיסר בנובמבר. וכך החלה מלחמת אזרחים שנמשכה עד שנת 1347 . בצד של קנטקוזינוס עמדה רוב האצולה ואילו לצד אפוקקוס עמדו פשוטי העם. העיר אדירנה הכריזה על עצמאות מהאימפריה ב-1342 והומלך עליה בנו של אלכסיוס יוהאנס אפוקקוס, גם העיר סלוניקי, השניה בגודלה באימפריה הכריזה על עצמאותה. בשלב זה היה מצבו של קנטקוזינוס בכי רע והוא נאלץ לברוח לצאר הסרבי סטפן דושאן. אולם ב-1343 השתנה המצב כאשר קנטקוזינוס, החל להסתייע באומור ביי, שליטה של איידין, אחת הממלכות הטורקיות של אנטוליה. הוא החל לכבוש שטחים, ותומכיו של אפוקקוס החלו לנטוש אותו ולעבור לצד קנטקוזינוס. בשנת 1345 הועברה לאפוקקוס הצעת פיוס בידי שני נזירים פרנציסקנים, אך זה סרב. כדי לנסות להציל את עצמו החל להנהיג בקונסטנטינופול שורה של איסורים והקים בית כלא חדש לאסירים פוליטיים. ב-11 ביוני 1345 בקר בכלא שהקים, אולם האסירים של הכלא תפסו אותו בצעו בו לינץ' ותקעו את ראשו הכרות על מקל. בעקבות כך הוציאה הקיסרית האם אנה להורג את כל האסירים, כולל כמה שברחו וניסו למצוא מקלט במנזר. מותו של אפקוקוס הביא לירידה בכוחם של תומכיו, ובסופו של דבר נכנס קנטקוזנוס כמנצח לקונסטנטינופול ב- 3 בפברואר 1347.
תמונות:
1. אלכסיוס אפקקוס
2. אלכסיוס אפקקוס, מסמאלו נושא הדגל שלו (הדגלן) מימינו שומר ראש וסוחר יהודי

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק