קרב שלמא

מאת אפי ברק
נר ששי. קרב כפר שלמא הקרב השישי במרד החשמונאים, התרחש התנהל ב-162 לפנה"ס בין המורדים היהודיים לכוח צבא סלאוקי בפיקודו של ניקנור, באזור כפר שלמא שמזוהה היום בגבעה מול גבעון בין קלנדיה לשכונת גבעת זאב.
ניקנור מפקד הקרב הסלווקי, היה המושל הצבאי והאזרחי (סטרטגוס) של יהודה, שמקום מושבו היה עם כוחות הסלאוקיים ששהו במצודת החקרא. בתפקידו הקודם היה מפקד מאגר הפילים הסלווקי. ניקנור החליף את בקכידס, שהחזיר את השלטון בירושלים לסלווקים, והעלה לכהונה גדולה את אלקימוס המתיוון.
ניקנור ניסה לפתות את יהודה ואת מנהיגי המרד אל מארב, אך מזימתו התגלתה, והוא נאלץ לצאת עם גיסותיו לקרב פנים אל פנים נגד המורדים. ניקנור הגיע מהחקרא מדרום לצפון ואילו יהודה הגיע מהרי גופנא מצפון לדרום. הצבאות נפגשו בקרב בכפר שלמא - היא חרבת סלמא. בקרב זה ניגף ניקנור, ומאות מלוחמיו נהרגו, אך לא הייתה זו מפלה מוחלטת, וניקנור אולץ לשוב לירושלים להתבצר בחקרא.
על פי אבי יונה כוונתו של ניקנור הייתה לשחרר את קווי התחבורה שלו עם הבסיסים היוונים, אף שעמדה לרשותו דרך בית צור. היא הייתה ארוכה מאוד, וניקנור שאף לפתוח את הדרך הקצרה דרך בית חורון. תוצאת קרב זה הבהירה לניקנור כי המרחב מצפון לירושלים נמצא בשליטתו של יהודה המכבי, וניקנור נמצא בסכנת מצור.
https://he.wikipedia.org/wiki/קרב_כפר_שלמא
תמונות:
1. מפה
2. חיילים סלווקיים צייר אנחל גרסיה פינטו
3. ניקנור מפקח על צבאו מתוך התנ"ך שלי בתמונות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק