קרב אמאוס

פוסט נוסף מאת אפי ברק
נר שלישי. קרב אמאוס הוא הקרב השלישי בסדרת הקרבות בין החשמונאים לממלכה
הסלאוקית שהתרחש בסתיו של שנת 165 לפנה"ס (כשנתיים לאחר פרוץ המרד) ליד אמאוס (באזור לטרון).
המרד ביהודה התחזק בשנתיים שחלפו מאז פריצתו, ושתי הניצחונות הקודמים על חילות סלאוקיים סדירים הגבירו את יוקרתו של יהודה המכבי, חיזקו את מורל המורדים, וסיכנו את האחיזה המלכותית בירושלים. גם פיליפוס הפריגי, מושלה של ירושלים, לחץ על שיגורו של כוח צבאי גדול. ועל כן יצא ניקנור בן פטרוקלוס מושל של אחד מהמרידרכיות החשובות באזור ולצידו הגנרל גורגריאס, בראש צבא גדול וכוח עזר רב שמנה כשתי רבבות למבצע לדיכוי המרד כנגד יהודה ואנשיו וחנה באמאוס, תוך שהוא מתכוון לעלות מאזור זה מזרחה לירושלים.
לפיקוד הסלאוקי נודע שצבא המורדים מתרכז באזור מצפה. גורגיאס לקח את היחידות המובחרות של צבאו, ויצא איתן למסע לילי לכיוון מצפה בליווי סיירים מקומיים מהחקרא, בכדי להפתיע את המורדים. הפיצול של הכח הסלאוקי נודע למורדים, שעקבו בדריכות אחר הנעשה במחנה הסלאוקי. יהודה המכבי יצא מערבה עם שלשת אלפים מחייליו המובחרים תוך שהוא חומק מגורגיוס וחונה בסמוך למחנה הסלאוקי. עם שחר יהודה פרץ לכיוון המחנה הסלאוקי תוך ניצול השאננות של הכוחות וגורם ההפתעה, ובקרב שהתפתח במקום הובסו הכוחות הסלאוקים ונסוגו וברחו לבסוף לכיוון גזר ודרומה. המורדים דלקו אחר הנסים ובשלב מסוים חזרו לאמאוס ובזזוהו והעלוהו באש. כאשר גורגיוס חזר ממסעו הלילי הוא ראה את מחנהו עולה באש, דבר שריפה את ידיו וגרם לו לסגת ללא קרב.
קרב זה נחשב לקרב אסטרטגי מזהיר, שגילה יכולת מצביאות, כישורים צבאיים מעולים והעזה רבה אצל החשמונאים, והסתיים בניצחון מובהק של יהודה המכבי ואנשיו. תוצאות הקרב היו הצטיידות בציוד ונשק שהספיקו לכל לוחמיו. כל העם מלבד המתיוונים בירושלים היו עתה לפקודת יהודה. אנשי יהודה חלשו על כל הדרכים לבירה, ואף השלימו את המצור על החקרא מכיוון דרום. מערכת אמאוס והשפעותיה על האוכלוסייה היהודית הבהירה לשליטים הסלאוקים כי גזירות הדת של אנטיוכוס היו שגיאה מדינית קשה, שקוממו כנגדם כמעט את כל תושביה יהודה, דבר שהשלטון לא ציפה לו.
https://he.m.wikipedia.org/wiki/קרב_אמאוס
תמונות:
1. מפה
2. חיילים סלווקים מאת אנגוס מקברייד
3. אנשי גורגיאס תרים אחרי חיילים יהודיים מתוך התנ"ך שלי בתמונות
4. היהודים מפתיעים את היוונים מתוך התנ"ך שלי בתמונות
5. היהודים נלחמים נגד היוונים במחנה שלהם מתוך התנ"ך שלי בתמונות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק