קרב נואואנו והמלך קמההמהה הכובש

בקיץ 1781 מת קלאני אופואו מלך הוואי. משפחתו קברה אותו במאוזולאום המלכותי שנקרא האלה או קיאווה במקדש פואואונה או הונאונאו. יורש העצר היה בנו קיוולאו. אחיינו קמההמהה קבל משרה דתית חשובה וכן את השלטון במחוז וואייפיו. קבוצה של ראשי שבטים ממחוז קונה שכללה את האחים והדודים שלו:  קוואה א האולו, התאומים קמאנווה וקאמה'איאמוקו וגם  קא'אומוקו פפאיאהאהא, הציע לקמההמהה לתפוס את השלטון במקום דודו קיוולאו.
קאוואה  קואווהולה, אחיו למחצה של של קיוולאו, לא קבל בירושה שום שטח, בזעמו הוא כרת עצי קוקוס מקודשים, מה שנחשב לחילול קודש גדול, וגם הרג כמה מאנשי קמההמהה. גופותיהם הובאו כקרבן לקיוולאו, שקבל אותם. קמההמהה הרגיש שהוא חייב להלחם על כבודו.
שדה הקרב של מה שנודע כקרב נואואנו, היה מדרום למפרץ קאלקקואה במפרץ שקרוי כיום מקואקאה. הקרב נערך בין סירותיהם של שני הצדדים שהיו עמוסות מלבד לוחמים גם במשפחותיהם ובציוד שלהם. .הראשון שנפגע מבין המנהיגים היה  קאמה'איאמוקו. כאשר קיוולאו התקרב, קמנאווה בא לעזרתו. בשלב זה קיוולאו נפל מאבן קלע שפגעה בו וקאמה'איאמוקו הפצוע שסף את גרונו בפגיון משיני כריש. קמההמהה הגדול לקח שלל את מעיל הנוצות המפואר של קיוולהו. הקרב היה נצחון ברור של קמההמהה, שהשתלט על החלקים הצפוניים והמערביים של האי הגדול בהוואי בדרך להשתלטות על כל האיים בהמשך. לכן נודע כמלך קמההמהה הכובש
תמונות:
1. סצנה מהקרב
2. פסל של קמההמהה בהונולולו
3. מעיל הנוצות של קיוולאו
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק