הסרפנטינה

מי שבקר באיסטנבול עבר וודאי בשרידי ההיפודרום. אחד משלושת המונומנטים ששרדו הוא הסרפנטינה- שרידי פסל של שלושה נחשים הכרוכים זה בזה. כיום נותר רק החלק התחתון של הסרפנטינה, וניתן לראות את הראש של אחד הנחשים במוזיאון הארכיאולוגי בעיר.
אבל הסרפנטינה לא מגיעה במקור מקונסטנטינופול. היא הובאה לעיר בידי הקיסר הרומי קונסטנטינוס הראשון- הגדול (שלט 307-336 לספירה), מי שהפך את ביזנטיון לבירת האימפריה הרומית, וקרא לה על שמו קונסטנטיפול. כידוע הרומאים היו משוגעים למרוצי מרכבות סוסים (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/577036405784233) ואהבו מאוד לפאר את ההיפודרום הוא מגרש מרוצי הסוסים בפסלים ומונומנטים. קונסטנטינוס הביא להיפודרום מונומנטים מפוארים ממקומות שונים בעולם אחד מהם היה הסרפנטינה.
הסרפנטינה נבנתה במקור בדלפי שביוון לכבוד האל אפולו לרגל ניצחון קואליציה של ערים יווניות על פרס בקרב פלטאה בשנת 479 לפני ספירה. בחפירות ארכיאולוגיות נמצא שב-13 החוליות התחתונות של המונומנט מופיעה כתובת המציינת את כל ערי המדינה היווניות שהיו שותפות לניצחון על הפרסים
לקדמונים (ספרטנים), אתונאים, קורינתים, טגאים, סיקיונים, אאגינטים, מגארים, אפידאורים, אורכומנים, פיליאסים, טרואזים, הרמיונים, טירינתים, פלטאים, תספים, מיקנים, קאנים, מליאנים,טניאנים, נקסיאנים, ארטריאנים, חלקידים, סטירים, אלאנים, פוטידאים, לאוקדים,אנקטורים, קיתנים, סיפאנים, אמברקיוטים, לפראים.
יצירות אמנות המתעדות את איסטנבול מראות שראשי הנחש עוד עמדו בראש הסרפנטינה במאה ה-18.
תמונות:
1. הסרפנטינה כפי שנראית בימינו
2. בסיס הסרפנטינה המקורי בדלפי שביוון
3. שריד של אחד מראשי הנחשים של הסרפנטינה
4. העתקה של הכתובת היוונית מתחתית הסרפנטינה
5. מיניאטורה מתוך סורמה אי והבי בה נראית הסרפנטינה בשלמותה
6. תחריט של אוברי דה מוטרה בה נראית הסרפנטינה בשלמותה (אם כי לא ברור אם עדיין עמדה בתקופתו בשלמותה





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק