קרב אלעשה

מאת אפי ברק
נר שמיני. קרב אלעשה, היה הקרב השמיני במרד החשמונאים, שהתרחש באפריל 160 לפנה"ס, בין כוחות החשמונאים לכוחות סלאוקיים בפיקודו של המצביא המוכשר והברוטלי בקכידס באזור רמאללה, בו הפסידו החשמונאים תבוסה קשה ומצביאם יהודה המכבי נהרג.
הפעם הכוח הסלווקי הגיע לאזור בנימין ממזרח בדרך הגלגל וחנה בבארה (אל בירה של ימינו) ואילו החשמונאים חנו באלעשה (חרבת אל עשי) . אזור הקרב שביניהם שהיה רמתי מתון, היה נוח מאוד לכוחות הסלווקים ונכפה על יהודה. הקרב הקשה התמשך במהלך כל היום, אך באמצעות טקטיקה מעולה ומספר עדיף של כוחות כבדים ופרשים הצליח בקכידס למשוך את יהודה ולנתקו מאנשיו, ולבסוף לתפוס את יהודה בתנועת מלקחים ולהרגו. (ראו מפה).
קרב זה השיב לממלכה הסלאוקית למשך מספר שנים את השליטה במרכזי האוכלוסייה הגדולים ביהודה. המורדים בהנהגת יונתן, אחיו של יהודה, לא יכלו להחזיק במעוזם שבהרי גופנה, והתארגנו במדבר תקוע בעזפר ובית בצי תוך חזרה למלחמת גרילה, כשהם שומרים על כוחם הצבאי. בקכידס בנה בשנים 160-155 לפנה"ס קו ביצורים במבואות ירושלים, שהגנו עליה מכל כיוון מפני המורדים.
למרות רדיפותיו העיקשות של בקכידס, מעמדם של החשמונאים רק הלך והתעצם, יונתן המנהיג האהוב הוכיח שהוא אסטרטג מוכשר כיהודה, ובמספר קרבות הוא הגיע לתיקו עם בקכידס, ולאחר כעשר שנים הוכרז סוג של הפסקת אש בין היהודים לבין הסלאוקים, לאחר שבקכידס נואש מלהכריע את החשמונאים ועזב את האזור, ויונתן מונה למושל יהודה ועבר למכמש, עד שבשנת 142 לפנה"ס החשמונאים קיבלו עצמאות שנמשכה כ-80 שנים עד כיבושו פומפיוס הרומאי בשנת 63 לפנה"ס.
https://he.wikipedia.org/wiki/קרב_אלעשה
תמונות:
1. מפות
2. קטפרקט סלווקי מאת כריסטוס גיאנופולוס
3. יהודה המכבי מאת ארתור שיק
4-5. קרב אלעשה מתוך התנ"ך שלי בתמונות
6. יוחנן ושמעון מוצאים את יהודה המקבי מוטל חלל בשדה הקרב מתוך התנ"ך שלי בתמונות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק