קרב חדשה

מאת אפי ברק
נר שביעי.
קרב חדשה ("אדסה") הקרב השביעי במרד החשמונאים, התנהל ב-161 לפנה"ס בין הממלכה הסלאוקית לצבא יהודה בפיקודו של יהודה המכבי מצפון ירושלים באזור כפר חדשה, והסתיים בניצחון המכבים ובנפילת ניקנור - המצביא הסלווקי.
במרץ 161 לפנה"ס נשלחה תגבורת מאנטיוכיה לכוחות הסלוקים בירושלים. ניקנור שחשש מהתקפה של יהודה על תגבורת זו, שעלתה במעלה בית חורון המפותל והתלול, יצא מירושלים וקידם את התגבורת ללוותה ולהנחותה לירושלים. יהודה נמנע מלתקוף את הצבא הסלאוקי במעלה בית חורון, אלא המתין להם באזור גבעון. עם חזרת הסלווקים לירושלים, התקיף יהודה המכבי מכיוון דרום לצפון את ניקנור ליד חדשה, והפתיע אותו כיוון שניקנור ציפה להתקפה מהכיוון ההפוך.
דבר זה העיד על ביטחונו של יהודה ביכולותיו ובכוחו המספרי שמנה מספר אלפים, ואולי מפני שהיה מצויד כראוי ולא חשש לתקוף את הסלאוקים בגזרה מישורית. אבי יונה העיר כי מדובר במעשה נועז, כיוון שבמקרה של כישלון, החשמונאים היו מנותקים מבסיסם בהרי גופנה ולחוצים בין צבא האויב ובסיסו שבירושלים.
ניקנור, שפרץ בראש צבאו, נהרג בקרב. לאחר מותו של ניקנור נפל המורל בקרב הצבא הסלאוקי, והוא החל לסגת בבהלה מערבה תוך שהוא משליך את ציודו. הכוחות הסלאוקים הנמלטים עשו דרכם לכיוון גזר שהיה מבצר סלאוקי, כשלושים ק"מ ממורד בית חורון. צבא יהודה שדלק אחריהם הסב להם אבדות קשות מאוד.
יום מפלתו של צבא ניקנור הונצח כחג לדורות בשם "יום ניקנור" (מסכת תענית). הדבר נבע מעצם מעמדו הרם של ניקנור ומהעובדה שירושלים, כתוצאה מן הקרב, שוחררה משיעבוד לסלווקים.
https://he.wikipedia.org/wiki/קרב_חדשה
תמונות:
1. מפה
2. שכירי חרב בצבא הסלווקי מאת אנגוס מקברייד
3. ניקנור נהרג בקרב מתוך התנ"ך שלי בתמונות


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק