צ'נדרגופטה מאוריה

צ'נדרגופטה מאוריה (321-297 לפני הספירה) היה קיסר הודי שהקים אימפריה שכללה את כל שטח גדול מהודו, פקיסטן ואפגניסטן של היום. מייסדה של אימפריית מאוריה. בשנת 322 בגיל 20 הביס את אימפריית ננדה. ב323 הביס את הממלכות היווניות-מקדוניות, שרידי שליטתו של אלכסנדר מוקדון. הוא רצח שנים מנציביו של אלכסנדר מוקדון המנוח, ניקנור ופיליפוס. עד 316 הביס שתי מדינות יווניות נוספות מדינתו של אאודמוס ומדינתו של פיתון.
 המדינה היוונית המבוססת ביותר אתה התמודד הייתה מדינתו של סלווקוס הראשון ניקטור, האימפריה הסלווקית. הוא הביס את הסלווקים באזור ארקוסיה (כיום קנדהר שבאפגניסטן), גדרוסיה (בלוצי'סטן שבפקיסטן), וגנדהארה. בכך דחק אותם מהודו לאזור המזרח התיכון. הוא סיים בכיבושים באזורים דרומיים יותר בתת היבשת. בהמשך השלים עם סלווקוס ואף נשא את ביתו לאישה.
 ראש ממשלתו של אשוקה היה צ'נקאיה, שחבר את אחד מהחיבורים החשובים בהיסטוריה בתחום מדע המדינה- "ארטשסטרה" הוא נודע בהיסטוריה בתור מקיאוולי ההודי. כתביו אבדו בסוף תקופת אימפרית גופטה ונתגלו מחדש רק בשנת 1915.
שגרירו של סלווקוס ניקטור לחצרו של צ'נדרגופטה בפטליפוטרה היה מגסתנס  יווני יליד אנטוליה (טורקיה האסיאתית) ששהה בהודו בשנים 288-302 לפנה"ס. על תקופת שהותו בהודו כתב ספר בשם "אינדיקה".
תמונות:
1. צ'נדרגופטה בשער חוברת קומיקס הודית
2.צ'נדרגופטה מובל על אפיריון מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
33. מטבע של סלווקוס ניקאטור



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק