הדת המניכאית

הדת המניכאית הייתה מיזוג בין הנצרות לדת הזורואסטרית- דת פרסית שהאמינה בדואליות בין הטוב לרע בעולם. מייסד הדת היה מני, שנולד בשנת 216 בקטסיפון (כיום בעיראק) , בירת האימפריה הפרתית, והיה בן לשושלת המלוכה הפרתית. ככל הנראה החל את חייו כנוצרי, אך הושפע מהדת הזורואסטרית של מרבית הפרסים וניסה למזג ביניהן. לטענתו כבר בילדותו חווה התגלות של מלאך, שגילה לו לדבריו את עיקרי הדת. בנוסף טען שהוא התגלות של האלוהים- בדומה לישו בנצרות. מני שהיה צייר מוכשר הפיץ את תורתו במיניאטורות פרסיות שצייר ובכתב מניכאי שהמציא. מני ניסה לשלב בין האמונה בזרתוסתרא, בודהה וישו. בדומה לדת הזורואסטרית כללה הדת המניכאית אמונה במאבק מתמיד בין טוב לרע. אמונה בטהור על ידי אש. מצד שני לצד ספרי הקודש של הדת נמנה האוונגליון הנוצרי. כמו כן הדת דגלה בצמחונות וכהניה נאסרו בשתיית אלכוהול. במהלך חייו בקר בהודו ובפרס וניסה להפיץ בהן את עיקרי דתו. המלך הססאני שפור הראשון פרש עליו את חסותו, אולם יורשו בהרם הראשון, כלא אותו, בהשפעת כהנים זורואסטרים קנאים והוא מת בכלא אחרי 26 ימי מאסר.
 אחרי מותו של מני התפשטה הדת המניכאית בעולם. באימפריה הרומית נרדפה כמו הנצרות, וגם אחרי קבלת הנצרות נרדפה ככפירה. הרומאי אגוסטינוס הקדוש , מאבות הנצרות (354-430) היה מניכאי במשך תשע שנים. אחרי שחזר לנצרות, הפך ל"עד מומחה" במשפטים נגד מניכאים, והיה שותף פעיל ברדיפתם.
באסלאם המניכאים, שכונו זנדקים, נחשבו ככת כופרת במיוחד ולכן נרדפו באופן קשה.
 במאה השמינית רשמה הדת המניכאית את הישגה הגדול ביותר. האימפריה האויגורית- מדינה טורקית בשטח סין של ימינו קבלה את הדת המניכאית כדת המדינה. מרבית הכתבים המניכאיים הידועים לנו הם ממנה. אמוץ הדת המניכאית בידי אויגורים שינה לטובה את היחס כלפיהם בסין, בה היו גם כן נרדפים. ולמעשה גילויי המניכייות האחרונים הידועים היו הסין של המאה ה-16 מן הכתב המניכאי התפתח הכתב האויגורי- אותו אמצו אחר כך המונגולים, וזה הכתב המונגולי .
תמונות:
1. כהנים מניכאיים וכתב יד אויגורי
2. אל השמש ואל הירח מכתב יד אויגורי
3. ישו כנביא מניכאי- ציור סיני מתקופת שושלת יואן, שימו לב לדמיון לבודהה
4. ציור סיני מתקופת שושלת יואן שמסביר את תפישת הקוסמולוגיה לפי הדת המניכאית



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק