הסאגות באיסלנד

תארו לעצמכם קבוצה של אנשים שמגיעים מרקע משותף ומתיישבת באי מבודד, ורחוק מאוד מהמולדת. בעוד במולדת השפה והמנהגים משתנים, באותו אי השפה העתיקה נשמרת עם פחות שינויים וחלק מהמסורות העתיקות שנעלמו במולדת עדיין מתקימות. זה היה המצב באי איסלנד.
 תושבי איסלנד הראשונים היו נזירים מאירלנד, אולם ההתישבות המסיבית באיסלנד החלה עם הויקינגים שמוצאם בסקנדינביה, והתישבו באיסלנד החל מהמאה התשיעית. רבים מתושבי נורווגיה שלא אהבו את משטרו של המלך הראלד הראשון, ואת המשטר הפאודלי התישבו באי. גם נסיונותיו של המלך הקון לכפות את הנצרות סייעו להגירה. באיסלנד הקימו רפובליקה עצמאית עם פרלמנט בשם אלתינג. שנוסד ב930. אולם העצמאות נפסקה כאשר נורווגיה השתלטה על האי בשנת 1262, הרבה בגלל הכאוס ששרר באי וכלל מעשי טבח הדדיים. בעקבות איחוד קלמר- שאחד את מדינות סקנדינביה במאה ה14 הפכה איסלנד לפרובינציה דנית עד עצמאותה ב1944.
 בידודה של איסלנד, במיוחד בתקופת העצמאות, אבל גם בתקופת השלטון הנורווגי והדני, מפאת המרחק, גרם לכך שהשפה האיסלנדית, נשארה הכי קרובה לשפה הסקנדינבית העתיקה. בנוסף על כך באיסלנד נשמרו רבים מהסיפורים הסקנדינביים והגרמאניים, שנשכחו במקומות אחרים. סיפורים אלה, התפתחו באיסלנד למה שמכונה הסאגה האיסלנדית, ז'אנר סיפורי שפרח באיסלנד בימי הביניים. הסאגות עסקו במגוון נושאים: תולדות מלכי סקנדינביה, תולדות שבטי איסלנד, מיתולוגיה נורדית (האדה), סיפורי אלפים טרולים ודומיהם, סיפורי אבירים, שירי תהילה למלכי סקנדינביה (שירת הסקאלדים) שילוב בין מיתולוגיה והיסטוריה ועוד. בין כותבי הסאגות נמנו סנורי ת'ורלסון (1178-1241), שנחשב לכותב הסאגות הפורה ביותר של איסלנד. ואולאף תורדרסון, ששהה בחצרו של ולדמר השני מלך דנמרק בשנים 1240-1 וקרא את אכיוניו, לפני שחזר לאיסלנד וחבר סאגות אודותיהם. במהלך שנות השלטון הדני איסלנד הפכה למחוז עני ומוזנח, וחלה התנוונות תרבותית. רבות מהסאגות נשכחו.
במאה ה17 מלומד איסלנדי בשם ארני מגנוסון, שהיה ראש הארכיון הלאומי הדני,  גילה מחדש את הסאגות האיסלנדיות, והחל לאסוף אותן. אין ספק שפעלו של מגנוסון תרם בהמשך לתודע הלאומית האיסלנדית.
תמונות:
1. מספר סיפורים איסלנדי מספר סאגות מתוך "עולם התרבות" צייר ג'ובאני ברטולי
2. סצנה מסאגת הראפנקיל מתוך "עולם התרבות" צייר ג'ובאני ברטולי
3. ארני מגנוסון
4. קצע מסאגה מאוירת שהועתקה במאה ה-177 ונאספה בידי מגנוסון



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק