סנט פטריק

17 במרץ הוא סנט פטריק'ס דיי, יומו של פטריק הקדוש, חגה הלאומי של אירלנד. בפאבים מציעים מבצעים על אלכוהול לכבוד החג. מיהו אותו סנט פטריק לכבודו חוגגים?
 פטריק נולד למשפחה רומנו- בריטית, כלומר משפחה קלטית בריטית בעלת תרבות רומית, או משפחה ממוצא רומי שהתיישבה בבריטניה. שם אביו היה קלפורניוס וגם שמו פטריק הוא שם רומי מובהק. מוצא משפחתו מאזור נהר סוורן (כיום בוילס). כשהיה בן 6 נשבה בידי שודדי ים מאירלנד, ונמכר לעבד. במהלך תקופת עבדותו עבד כרועה צאן. בגיל 222 ברח ממעבידיו ושב למולדתו בריטניה. בשנת 407 הצבא הרומאי עזבו את האי, ובשנת 410 השלטון הרומי בבריטניה התמוטט, פולשים אנגלים וסקסונים החלו להגיע מאירופה, והאי שקע בתוהו ובוהו. על רקע תקופה זו פטריק הקדיש עצמו ללימודי דת והפך לאיש כנסיה. אחרי 12 שנים חזר פטריק לאירלנד (בתקופה שמוערכת בין השנים 432-462). הוא אחד סביבו את הנוצרים המעטים שהיו באי, והחל בניצורם של הפגאנים ברחבי האי, במיוחד בצפון האי אליו הנצרות לא הגיעה קודם. הוא הקים באירלנד כנסיות ומנזרים, והחל לבסס את הנצרות כדת המדינה בחלק ניכר ממלכות אירלנד, תהליך שיקח עוד מאה שנה בערך. לפי האגדה הוא הדגים לאירים את השילוש הקדוש באמצעות על התלתן המשולש שהפך בעקבות כך לסמלה של אירלנד. ב-17 במרץ 491 מת סנט פטריק.
אירלנד הפכה בתחילת ימי הביניים לאחד המקומות המשגשגים ביותר באירופה מבחינה תרבותית, רבים מכתבי יוון ורומא הועתקו באי, כשבשאר אירופה הייתה שקיעה תרבותית.


תמונה מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק