ג'ון נוקס

במאה ה-16 תססה רפורמה דתית במרכז וצפון אירופה. מתקנים דתיים כמו מרטין לותר, אולריך צוינגלי וז'אן קלווין הפכו לפופולאריים יותר ויותר. גם לסקוטלנד קם מתקן דתי פרוטסטנטי ושמו ג'ון נוקס (1513-1572). נוקס שהיה כומר קתולי לשעבר בבישופות סנט אנדרוז. בוגר אוניברסיטת גלזגו וסנט אנדרוז. נוקס הושפע מאוד מהרגשות האנטי אפיפיוריים שהתפשטו אז באירופה. בשנת 1545 הגיע לסקוטלנד המטיף הפרוטסטנטי ג'ורג' וישארט ונוקס הצטרף אליו למסעות ההטפה. באותם ימים סקוטלנד סבלה מבעיות פוליטיות חמורות. המלך ג'ימס החמישי מת והשאיר אחריו יורשת בת שבוע, המלכה מרי סטיוארט (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/589769364510937) . המלכה הילדה נשלחה להתחנך בצרפת, בת בריתה של סקוטלנד, בתקווה שתנשא לנסיך צרפתי. בינתיים שלטה בסקוטלנד כעוצרת אמה הצרפתיה של מרי מארי דה גיז, שהייתה קתולית אדוקה ורדפה את הפרוטסטנטים. וישארט הוצא להורג בשנת 1546 בפקודת ביטון ארכיבושוף סנט אנדרוז הפרוטסטנטים השיבו מלחמה, רצחו את הארכיבישוף, והשתלטו על טירתו. טירת סנט אנדרוז הפכה למרכז פרוטסטנטי בסקוטלנד, ג'ון נוקס הוזמן לשמש ככומר של הטירה.
 הפרוטסטנטים הסקוטים התנגדו לברית עם צרפת הקתולית והעדיפו איחוד עם אנגליה הפרוטסטנטית.
בשנת 1547 הצרפתים תקפו את טירת סנט אנדרוז ושבו את ג'ון נוקס. נוקס עבד  19 חודשים כחותר בספינה צרפתית, עד ששוחרר בפקודת מלך אנגליה אדוארד השישי. נוקס הוזמן להיות הכומר המלכותי של אנגליה, ב1552 סרב להצעה להפוך לבישוף רוצ'סטר. באנגליה התחתן עם מרגרט בואוז, בתו של קצין צבא אנגלי. ממנה נולדו לו 3 ילדים (אחרי שהתאלמן נולדו לו עוד 3 בנות מאשתו השניה מרגרט סטיוארט).
אלא שהמצב הפוליטי באנגליה השתנה. המלך אדוארד מת ב1552  ובמקומו עלתה לשלטון אחותו הקתולית הקנאית מרי טיודור- המכונה בלאדי מרי. נוקס נאלץ לצאת לגלות של חמש שנים. הוא נסע לז'נבה, בה שלט באותו זמן המתקן הדתי הפרוטסטנטי קלווין. נוקס למד אצל קלווין והושפע ממנו רבות וגם ראה את ז'נבה כמודל למדינה שקבלה על עצמה מרצונה את הפרוטסטנטיות.
בשנת 15599 החליט לחזור לסקוטלנד כדי להלחם בקתוליות. בניגוד לאחיה אדוארד מלכת אנגליה באותו זמן, אליזבת הראשונה, על אף היותה פרוטסטנטית, הססה לתמוך בנוקס- ככל הנראה בגלל שכתב ספר נגד מלוכה של נשים- בגלל שלוש המרי (סטיוארט, דה גיז וטיודור) שמררו את חיי הפרוטסטנטים. בסופו של דבר ב1560 שלחה אליזבת' כוחות שסייעו לנוקס להביס את הקתולים.
 מאותו זמן נוקס הפך לדמות הדתית המשפיעה ביותר בסקוטלנד. הוא ערך רפורמה מקיפה בכנסייה הסקוטית, כשהוא מושפע ממה שראה בז'נבה. הוא קבע שהקהילות הן אלו שיבחרו את מנהיגיהן הדתיים הפרסביטרים- וכך נוסדה הכנסייה הפרסביטריאנית- פלג של הכנסייה הקלוויניסטית.
בשנת 15611 הגיעה מרי סטיוארט, שגדלה בינתיים מצרפת, במטרה לתבוע את הכתר. נוקס היה היחיד שלא התרשם מקסמה של המלכה הקתולית והיה לאויבה בלב ובנפש. אחיה למחצה של מרי ג'ימס ניסה ללא הצלחה להשלים בין השניים.
אלא שבשנת 15677 מרי נכלאה לכל חייה בידי בת דודתה אליזבת הראשונה באנגליה, שחששה מטענתה לכתר. בנה התינוק ג'ימס השישי הפך למלך סקוטלנד והמדינה שוב נכנסה למלחמת אזרחים. בסופו של דבר ידם של הפרוטסטנטים הייתה על העליונה. נוקס מת בשנת 1572- והיה בין המתקנים הפרוטסטנטיים היחידים בבריטניה שמתו מוות טבעי.
תמונות מתוך KNOWLEDGE הגירסה האנגלית של אנציקלופדיה תרבות:
1. ג'ון נוקס
2. ג'ון נוקס מטיף בחצר המלוכה הסקוטית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק