המלחמות הצרפתיות והאינדיאניות בצפון אמריקה

מלחמת שבע השנים בשנים 1755-63 הייתה מלחמה בין מספר מדינות באירופה שגלשה גם למושבות בצפון אמריקה, שם היא מכונה "המלחמות הצרפתיות והאינדיאניות".
באפריל 1754 שלח מושל ורג'יניה הבריטי דין וידי קולונל צעיר בן 211 לתקוף מצודה צרפתית בשם פורט דוקסנה- שמו של הקולונל היה ג'ורג' וושינגטון. וושינגטון גרם לנסיגת הצרפתים ויסד שם מצודה אותה כינה פורט נססיטי. אולם הצרפתים תקפו שוב, וושינגטון ואנשיו נאלצו לסגת לורג'יניה. הבריטים שלחו 1400 חיילים בפיקוד גנרל אדוארד בראדוק, כדי לסייע למושבות. אליהים הצטרפו 450 חיילים "אמריקאים" בפיקוד וושינגטון. הכוח ניסה שוב לכבוש את פורט דוקסנה, והתקדמותו הייתה איטית מאוד. כאשר הם הגיעו למונונגהאלה, כ8 מייל מפורט דוקסנה, ארב להם כוח של צרפתים ואינדיאנים. הכוח הבריטי הובס קשות בראדוק נפצע אנושות ווושינגטון נסוג עם שארית כוחותיו לפורט קמברלנד.
 גנרל ויליאם שירלי הבריטי, ניסה לכבוש מהצרפתים את פורט ניאגרה על נהר אונטריו אך נאלץ לסגת.
 גנרל בריטי אחר, ויליאם ג'ונסון, הוביל כוח משותף של בריטים ואינדיאנים משבט אירוקזי. הם הביסו את הצרפתים בקרב על נהר ג'ורג'. אבל לא הצליחו להשתלט על קראון פוינט, המצודה הצרפתית עליה תכננו להשתלט.
 הקולונל הבריטי רוברט מונקטון הצליח יותר, הוא לכד שתי מצודות צרפתיות במחוז אקדיה שבקנדה. תושבי המחוז סרבו להשבע אמונים למלך בריטניה ג'ורג' השלישי ו6000 מהם נשלחו בעקבות כך לגלות במושבות הבריטיות.
במאי 17566 בריטניה הכריזה על מלחמה מול צרפת באופן רשמי. בעקבות כך שתי המדינות שלחו תגבורת צבאית ומפקדים חדשים לצפון אמריקה. הצרפתים שלחו את הגנרל לואי ז'וזף- המרקיז ממונקאלם. המפקד הבריטי היה הגנרל ג'ון קמפבל רוזן לאודאון.
באוגוסט 17566 מונקאלם צעד דרומה במטרה לכבוש את אוסווגו, שעל נהר אונטריו. ולכבוש ולהרוס את פורט ויליאם הנרי על נהר ג'ורג'. בעוד הרוזן מלאודאון, תכנן לתקוף את לואיסבורג, נקודה צרפתית אסטרטגית בנובה סקוטיה, אולם הוא נכשל במשימתו, כי סופת הוריקן הכתה בצי הבריטי.
ב17588 הבריטים החליפו את לאודאון בגנרלים ג'פרי אמהרסט וג'ימס וולף. הם הובילו מתקפה מוצלחת בלואיסבורג, אך בסופו של דבר נאלצו לסגת ב26 ליולי.
 באותו זמן הגנרל הבריטי ג'ימס אברקרומבי, נכשל בנסיונו לתקוף את מונקאלם בפורט טיקונדרוגה על נהר ג'ורג'. אברקרומבי ואנשיו ניסו לנחות מהנהר בסירות, אך נוצחו בידי כוח צרפתי נחות מספרית, ונאלצו לסגת. בעקבות כך החיילים ה"אמריקאיים" נהגו לקרוא לו בלעג "גברת נביקרומבי".
עם זאת הבריטים הצליחו עד סוף הקיץ לפצל בין המושבות הצרפתיות בצפון אמריקה.
בקיץ 17599 הבריטים רשמו מספר נצחונות ששמו קץ למלחמה. הצרפתים נסוגו מפורט ניאגרה, פורט טיקונדרגו וקראון פוינט. כוח בריטי של 9000 חיילים בפיקוד גנרל וולף שט במעלה נהר סנט לורנס לתקוף את מצודת קוובק. המצודה הייתה ממוקמת בראש צוק, וההתקפה הבריטית הראשונה נהדפה באש תותחים. גשם כבד גרם לתחמושת הבריטית להרטב, והפך את הטיפוס למסוכן, בגלל הבוץ החלקלק. בספטמבר וולף אתר נקודה דרכה אפשר להגיע בבטחה למצודת קוובק, הוא כינה את הנקודה מישורי איברהם. הכוחות הבריטיים החלו בשעה שתים בלילה את ההתקפה, במה שכונה קרב קוובק. הבריטים המנצחים אבדו בקרב רק 60 חיילים בעוד הצרפתים אבדו 200. הגנרלים וולף ומונקאלם נהרגו בקרב.
בשנת 17600 מונטראול נכנעה לבריטים והייתה הנקודה הצרפתית המשמעותית האחרונה שנשארה. בהמשך היו מספר מקרים ספורדיים של לחימה. בשנת 1763 הצרפתים תחת המלך הכושל לואי ה15, נכנעו ונאלצו לוותר לבריטניה על כל מושבותיהם בצפון אמריקה, מלבד ניו אורלינס. אך קבלו אישור להמשיך לדוג מול חופי ניופאונדלנד.
תמונות מתוך The Golden treasury of knowledge, הגרסה האמריקנית של אנציקלופדיה תרבות:
1. חיילים בריטיים בלבוש אופייני למלחמה
2. כוחותיו של ג'ורג' וושינגטון מותקפים על ידי אינדיאנים פרו צרפתיים בקרב פורט דוקסנה
3. חיילים צרפתיים בשבי אינדיאנים פרו בריטים משבט אירוקזי
4. הבריטים מטפסים על מצודת קוובק ומפתיעים את הצרפתים
5. גנרל וולף נהרג בקרב





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק