פורים דה לאס בומבס או לוס כריסטיאנוס

בעבר פרסמנו פוסט על קרב שלושת המלכים ולצורך הסיפור בגדול אני ממליץ על קריאת הפוסט (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/552675431553664). תוצאת הקרב נחשבה בעיני יהודי צפון מרוקו להצלה גדולה. בעקבות כך נכתבה מגילה דמוית מגילת אסתר. והיהודים העניקו לתאריך הצלתם א' באלול מעמד של "פורים קטן". בטטואן נתנו לחג את השם פורים די לוס כריסטיאנוס, פורים של הנוצרים בשפת החכתיה (ספרדית יהודית מרוקאית). בטנג'יר הוענק לו השם "פורים די לאס בומבס"- בחכתיה פורים של הפצצות. נהגו לחגוג אותו במשלוח מנות ומתנות לאביונים, ממש כמו פורים המקורי.
הנה קטע מהמגילה אותה נהגו לקרוא באותו תאריך:
נעשה נס גדול עם כל היאודים (ככל הנראה כדי לא לכתוב את הצרוף י"ה שהוא שם ה') היושבים בארצות המערב. ותוקף הנס היה שמלך פורטוגל סבאצטיין שמו יש"ו בא בזדון ויעש תחבולות כשפים בצדו. ועלה בדעתו לכבוש ארצות המערב ואסף חיל גדול ועם כבד כחול הים וסוסים ופרשים מאזרי זיקות כלם אחזי חרב לטושה, מלומדי מלחמי תופשי קשת ורומחים עם כל כלי מלחמה. ויעבר עם כל המחנה ההוא ארחות ימים תוך ספינות ובורניות גדולות וצים מיד כתים ויבא עד עיר טאנג'ה יעא'. בצאתו ליבשה לעיר טאנג'ה הנזכרת שם ערך על מחנהו עם שרים ונכבדים הבאים אתו מארצות רחוקות עם רב מכסים את עין הארץ ויסע משם עם כל מחנהו לבא לכבש כל המדינה הראשונה לפניו, אשר היא לקצאר בדגלים פרושים וסוס דוהר ומרכבה מרקדה בקול שיר ורנה: ויהיה היום יום שני לראש חדש אלול ערך מלחמתו עם כל צבאותיו להלחם עם מלך המערב אשר בא להלחם עמו להציל את ארצו מידו. והעת ההיא היתה עת צרה ליעקב יען שהרשע בזדון לבו נדר בבית אלהיו של עץ ואבן, שאם יכבוש ערי המערב שיעבור לכל אשר בשם ישראל יכונה במי באוטיזמו (=הטבלה לנצרות), כל מי שלא ירצה לעבור יהרג בחרב. וזה הוגד לנו על ידי שני אנשים יאודים אנוסים שבאו עם חיילותיו ואמרו לנו: בקשו מאלהיכם אולי יחנן עליכם. ובקשנו על עצמנו מאת הקדוש ברוך הוא וזכר אותנו כמי שאמר לנו על יד הנביא עליו השלום "ואף גם זאת בהיותם בארץ איביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלתם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלקיהם". ונאמר "וזכרתי להם ברית ראשונים אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לעיני הגוים להיות להם לאלוקים אני ה'" ובשעה אחת בו ביום נבהלו נחפזו רעדה אחזתם שם ספו תמו מן בלהות והרשע שם נפל שדוד עם כל ראשי חיילותיו.
וכל המחנה ההוא היה לחרדת אלקים כי אפילו אשר ברחו לא נמלט מהם עד אחד, כי כלם נעזבו ביד הברבריים תהלות לאל יתברך. ועל כי זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו קיימו וקבלו היאודים הרבנים ואנשי מעשה אשר היו בימים, עליהם ועל זרעם אחריהם ועל כל הנלוים אליהם להזכיר יום זה בכל שנה ושנה, ולתת צדקה לעניים ולעשות אתו יום משתה ושמחה (ולסגור החנויות ולהבטל ממלאכה) ברוך ה' אלקי ישראל עושה נפלאות לבדו. וברוך שם כבודו וימלא כבודו את כל הארץ אמן ואמן. ברוך ה' לעולם אמן ואמן.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק