מלחמת האזרחים בשויץ הזונדרבונד

מתי שויץ הייתה מעורבת במלחמה? תופתעו אבל לא כל כך מזמן, בשנת 1847.
ולא סתם מלחמה מלחמת אזרחים. בשנות הארבעים של המאה ה-19 היה רוב בפרלמנט השויצרי לנציגים מקנטונים פרוטסטנטיים. בעקבות כך הוחלט על סגירתם של מנזרים קתוליים שמומנו בידי המדינה והחרמת רכושם.
כמחאה על כך החליט קנטון לוצרן הקתולי על הפקדת החינוך בידי מסדר הנזירים הישועי, וקמה מחאה בקרב הקנטונים הקתוליים. קלמנס פון מטרניך, ראש הממשלה מחרחר המלחמה של אוסטריה, השכנה הקתולית החזקה, עודד את הקנטונים הקתוליים לעמוד על שלהם ולא לוותר. בתקווה לקבל יותר השפעה בשויץ.
שמונה קנטונים קתוליים פרשו מהקונפדרציה, והקימו את הזונדרבונד- וכך התחילה מלחמת הזונדרבונד. אחרי לבטים רבים הזונדרבונד נבחר את יוהאן אולריךפון סאליס סוליו למפקד העליון, והוא הושבע למפקד בינואר 1847. פרנץ פון אלגר מונה לרמטכ"ל, למרות היותו פרוטסטנטי. והוכרז על גיוס כלל בקנטוני הזונדרבונד מלבד לוצרן ופריבורג. הגיוס הסתיים בנובמבר אותה שנה. הזונדרבונד בנה גם מספר ביצורים כהכנה למלחמה.
המדינות שנשארו בקונפדרציה של שויץ בחרו את גיום אנרי דופור מז'נבה למפקד הצבא. שני קנטונים נוישאטל ו אפנצל אינרהודן, בהם היה מיעוט קתולי גדול אמנם לא פרשו אך הכריזו על ניטרליות ולא שלחו חיילים לצבא הקונפדרציה. קנטון באזל שטאדט הכריז על גיוס ממש ברגע האחרון.
תחילה הזונדרבונד תקף והרס גשרים בטיצ'ינו וארגאו. ההרוגים הראשונים נרשמו ב4 בנובמבר. ב12 לחודש כוחות הזונדרבונד נכנסו לארגאו במטרה לפצל את כוחות הקונפדרציה.
ב9 בנובמבר הקונפדרציה תקפה את פריבורג. אחרי מצור קצר פריבורג נכנעה ב14 לנובמבר. היא הצטרפה לקונפדרציה, והוחלט על גרוש הישועים מהקנטון. קנטון צוג נכנע לקונפדרציה ב21 לחודש.
ב23 לנובמבר נערך קרב גיסיקון, הקרב קטלני ביותר במלחמה בו נהרגו 37 חיילים ונפצעו 100, ומפקד הקונפדרציה סוליו נפצע בראשו. כוחות הקונפדרציה נצחו. בקרב זה נרשמה היסטוריה, כי היה הראשון בו היה שימוש בעגלות אמבולנס.
באותו יום רשמה הקונפדרציה ניצחון נוסף בקרב מיירסקאפל. קנטון לוצרן נכנע, הישועים ברחו ממנו. ב25-27 לנובמבר נכנעו הקנטונים אורי, אונטרוולדן ושויץ. ב29 חודש נכנע קנטון ואלה- וניצחון הקונפדרציה השויצרית הושלם.
הצבא הפדרלי אמנם אבד 78 חיילים ונפצעו לו 260, לעומת 26 הרוגים ו114 פצועים לזונדרבונד, אך בסופו של דבר הוא היה הצד המנצח.
ממשלות הקנטונים של הזונדרבונד נאלצו להתפטר. הקונפדרציה הענישה את הקנטונים הנטרליים בקנס של 300 אלף פרנק. בנוסף תרם קנטון אפנצל 15 אלף פרנק לתמיכה במשפחות האלמנות והיתומים. עד פברואר 1848 נסוג צבא הקופדרציה מהקנטונים המורדים לשעבר. בעקבות המלחמה חוקקה חוקה חדשה וליברלית יותר לשויץ. בין השאר קבעה החוקה, שהעצמאות של הקנטונים תצומצם ושויץ הפכה למדינה ריכוזית יותר.
תמונות:
1. המטכ"ל השויצרי הפדרלי- משמאל לימין- קורץ, מינשר, אנלוף, בונטון, גרוור, מולר, ציגלר, בורקהארדט, דופור, ריליה דה קונסטאן, לוביני,דונאץ וגמור.
2. מדים של חיילי הזונדרבונד
3. קרב אאירולו בקנטון טיצ'ינו
4. סוללת תותחנים בפיקוד רוסט בקרב גיסיקון
5. סמלי הקנטונים של שויץ מתוך אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק