אישטבן בוצ'קאי

אישטבן בוצ'קאי היה אציל הונגרי טרנסילבני במוצאו ופרוטסטנטי קלוויניסטי בדתו. הוא השתתף כמפקד בצבא הטרנסילבני בקואליציות נוצריות נגד האימפריה העוסמאנית כשהוא משתף פעולה עם בית הבסבורג. בשנת 1595 חתמה טרנסילבניה על הסכם עם בית הבסבורג. וסוכם על נישואי נסיך טרנסילבניה זיגמונד בטורי לנסיכה האוסטרית מריה כריסטינה לבית הבסבורג. בשנת 1597 נסע בוצ'קאי יחד עם הנסיך זיגמונד לפראג, לבקש את עזרתם הצבאית של ההבסבורגים נגד האימפריה העוסמאנית. משראה זיגמונד שבקשתו לא התקבלה הוא התפטר ומונו במקומו שלושה אוסטרים לשליטי טרנסילבניה. בוצ'קאי השביע את לוחמיו אמונים לקיסר ההבסבורגי, אך פוטר מתפקידו כמפקד. בתגובה בוצ'קאי החזיר את זיגמונד בטורי מגלותו בפראג, הכריז עליו שנית כנסיך וחזר לפיקוד על צבא טרנסילבניה, למגינת ליבם של ההבסבורגים. הוא פנה לפולנים, והם בקשו מזיגמונד בטורי להתפטר והכריזו על בן דודו הקרדינל אנדראש בטורי. בוצ'קאי נאלץ לסגת לאחוזותיו ולגייס צבא חדש. אנדראש בטורי בתורו הובס בקרב והוצא להורג בידי נסיך ולאכיה מיכאי האמיץ (עליו דברנו בעבר). שהשתלט גם הוא על טרנסילבניה לפרק זמן קצר. ההבסבורגים נצלו את אי הסדר הפוליטי בטרנסילבניה ומינו למושל את הגנרל האיטלקי-אלבני ג'ורג'ו בסטה. השליט החדש שלט בטרנסיבניה ביד קשה ורדף במיוחד את הפרוטסטנטים, בוצ'קאי, שהיה פרוטסטנטי בעצמו, לא יכול היה לעמוד מנגד, ומחה נגד הרודנות. בתגובה הוגלה בידי ההבסבורגים לפראג, שם שהה שנתים.
הוא חזר לאחוזתו בביהאר, והתוודע לאציל פרוטסטנטי בשם גבור בתלן. הם החליטו לפנות לאימפריה העוסמאנית נגד ההבסבורגים הקתולים.
ההבסבורגים שלחו את הגנרל ג'קומו ברביאנו, רוזן בלגיויוזו, שיעצור את המורדים, למרבה הפתעתו רבים מחייליו, שהיו שכירי חרב הונגרים פרוטסטנטים שכוני היידוקים, עברו לצד של בוצ'קאי ובתלן. גם המוני העם הפרוטסטנטים הצטרפו. המרד הפך למרד פרוטסטנטי כללי. ב15 לאוקטובר 1604 נכנס למבצר קאשה.
ב-21 בפברואר 1605 בתלן הכריז עליו כנסיך טרנסילבניה, על פי צו שנשלח בידי הסולטן העוסמאני, אהמט הראשון, הבחירה אושרה בידי מועצת העם (דיאטה) הטרנסילבנית. עד סוף אותה שנה השתלט על כל טרנסילבניה ועל כל שטחי הונגריה שלא נשלטו בידי העוסמאנים ישירות. הארכידוכס ההבסבורגי מתיאס נאלץ להכנס אתו למשא ומתן.
בשנת 1606 שלה לו הסולטאן העוסמאני כתר מפואר שיוצר בפרס, ובקש שיכנה עצמו מלך הונגריה המרכזית. אך הוא סרב לשאת את התואר. הוא העניק לפרוטסטנטים רבים תארי אצולה ואדמות.
ב-23 ביוני 1606 נחתם הסכם שלום בין הנסיך בוצ'קאי לקיסר ההבסבורגי רודולף השני (אחיו של מתיאס), ההסכם כלל הכרה מלאה בריבונותו ובשלטונו על טרנסילבניה.
אשטבן בוצ'קאי מת באופן פתאומי, ב-29 בדצמבר 1606 בקאשה (קושיצה- כיום סלובקיה) ככל הנראה לאחר שהורעל על ידי הקנצלר של טרנסילבניה, מיהאי קאטאי. ההמון ביצע לינץ' ברוצח (ככל הנראה, לא הוכחה אשמתו).
קומיקז הונגרי על אשטבן בוצ'קאי: כתב טיבור פהר, צייר ארנו זוראד
http://isracomics.blogspot.co.il/2015/11/blog-post_25.html
תמונות:
1. אשטבן בוצ'קאי
2. הדגל שלו
3. הכתר שקבל מהסולטן
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק