טיגראנס הגדול מלך ארמניה

טיגראנס השני "הגדול" (55-140 לפנה"ס) נחשב לגדול מלכי ארמניה העתיקה. בתקופת שלטונו (55-95 לפנה"ס) הפכה ארמניה למעצמה אזורית והגיעה לשיא גודלה ההיסטורי. ההתחלה דוקא לא היתה מבטיחה. אביו טיגראנס הראשון הובס בידי מיתרידטס השני מלך הפרתים והפך את ארמניה לממלכה וסאלית. טיגראנס השני גדל כבן ערובה בחצר הפרתית. אחרי מותו של אביו קנה את חרותו תמורת שטחים שהעניק לממלכה הפרתית.
טיגראנס השני הוכתר למלך ארמניה והחל לבסס את ממלכתו. בהתחלה על ידי ברית שכרת עם מיתרדיטס השישי מלך פונטוס (אין קשר לפרתי בעל אותו שם). הוא התחתן עם בתו קליאופטרה, אך לא התערב צבאית במלחמה שנהל נגד הרומאים. כשמת מיתרדתס השני מלך הפרתים (שוב לא לבלבל!!) בשנת 95 לפה"ס, נצל טיגראנס את החלשות הממלכה הפרתית כדי להשתלט על שטחים נרחבים ממלכתו בצפון ארם נהרים ובממלכת מדי. בשנת 83 לפנה"ס נצל את מאבקי הירושה באימפריה הסלווקית כדי להשתלט כמעט על כל שטחיה כולל מזרח טורקיה, סוריה גבולו הדרומי הגיע כמעט עד לעיר עכו. ובשיאה הגיעה ממלכתו מהים הכספי לים התיכון. טיגראנס הכתיר עצמו בתואר הכבוד של מלכי פרס "מלך המלכים" ארבעה מלכים וסאלים מלכו תחתיו והוא הקים ארבע ערים בשם טיגראנס ברחבי הממלכה.
אחרי תבוסתו מלחמת מיתרדיטס השלישית (63-73 לפנה"ס) בין רומא לפונטוס, נאלץ חותנו מיתרדיטס השישי לבקש אצלו מקלט. המצביא הרומי לקולוס דרש בשנת 69 לפנה"ס מטיגרנס להסגיר את חמיו, משזה סרב הכריז עליו מלחמה ופלש עם צבאו לארמניה. הצבא המשותף של מיתרדיטס וטיגראנס הובס בידי הרומאים בשלושה קרבות גדולים. שני המלכים נאלצו לסגת לאזורים הרריים בצפון ארמניה ולוקולוס ניסה ללכוד אותם ללא הצלחה. שורת מרידות בשנים 68-67 לפני הספירה אלצו את הרומאים לסגת מארמניה.
בשנת 67 לפנה"ס פלשו הפרתים לארמניה תחת המלך פראטס השלישי ששתף פעולה עם בנו המורד של טיגרנס ששמו היה (כמה מפתיע) גם כן טיגראנס. אולם המצור שלהם על ארטקסטה בירת ארמניה נכשל והם נאלצו לסוב על עקבותיהם. בשנת 66 לפנה"ס פלש הצבא הרומי בפיקוד פומפיוס הגדול לארמניה. טיגראנס בן ה75 נאלץ להכנע ולהפוך למלך וסאל של רומא, בגבולות ארמניה המצומצמים שלפני כיבושיו. עד מותו בשנת 55 לפנה"ס.
תמונות:
1. מטבע טטרדרכמה של טיגראנס הגדול
2. טיגראנס ופמליית


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק